مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,042
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,038
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 106 | صفحه پایان 122

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, گسترش حیطه مطالعات خود نظم دهی از طریق بررسی رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایرانی در درس ریاضی بود. آزمودنی ها مشتمل بر 171 دانش آموز پایه اول دبیرستان 69) دختر و 102 پسر( با میانگین سنی 14 سال و 7 ماه بودند که در 8 کلاس از مدارس دولتی شهرستان شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. ابزار سنجش در این تحقیق, «مقیاس راهبردهای خود نظم دهی انگیزشی» و «مقیاس راهبردهای یادگیری ریاضی» بود, که به منظور اجرا بین دانش آموزان ایرانی تهیه, انطباق و اعتباریابی شد. تحلیل عاملی مقیاس راهبردهای خود نظم دهی انگیزشی نشان داد که این مقیاس شامل مولفه های ارتقا علاقه, صحبت درونی عملکرد, صحبت درونی تسلط, مهار محیط و خود پاداش دهی است و مقیاس راهبردهای یادگیری ریاضی به مولفه های راهبردهای نظارتی, راهبردهای توصیفی- تلخیصی, راهبردهای تلفیقی- تحلیلی و کمک خواهی قابل تفکیک است. ضرائب آلفا کرونباخ برای مولفه های فوق از 0.58 تا 0.85 متغیر بود. تحلیل رگرسیونی نشان از آن داشت که راهبردهای یادگیری در درس ریاضی به وسیله مکانیسم های خود نظم دهی انگیزشی پیش بینی می گردد و دانش آموزان به منظور بر انگیختن فرآیندهای شناختی و فراشناختی خود از راهبردهای ارتقا علاقه, صحبت درونی تسلط و مهار محیط سود می جویند, در حالی که توجه به پیامدهای بیرونی عملکرد, بهره گیری از راهبردهای شناختی را در یادگیری ریاضی با مانع مواجه می سازد. یافته قابل تامل دیگر آن بود که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی علاوه بر راهبردهای نظارتی, به طور مثبت, تحت تاثیر مکانیسم های خود نظم دهی انگیزشی بیرونی است. این یافته ها در پرتو نتایج تحقیقات پیشین تفسیر شد و تلویحات تربیتی آن مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سیف، دیبا، لطیفیان، مرتضی، و بشاش، لعیا. (1385). رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی. مجله روانشناسی، 10(1 (پیاپی 37) ویژه نامه انگیزش و هیجان)، 106-122. SID. https://sid.ir/paper/54582/fa

Vancouver: کپی

سیف دیبا، لطیفیان مرتضی، بشاش لعیا. رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی. مجله روانشناسی[Internet]. 1385؛10(1 (پیاپی 37) ویژه نامه انگیزش و هیجان):106-122. Available from: https://sid.ir/paper/54582/fa

IEEE: کپی

دیبا سیف، مرتضی لطیفیان، و لعیا بشاش، “رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی،” مجله روانشناسی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 37) ویژه نامه انگیزش و هیجان، pp. 106–122، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54582/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا