مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: حسن و قبح: شرعی یا عقلی؟ (عنوان عربی: الحسن و القبح، شرعیان او عقلیان؟)

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 32

کلیدواژه

عقل (کلیدواژه عربی: الحسنQ3
العقل)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:از مهمترین مباحث فقهی که اثبات آن تاثیر بسزایی در علم حقوق خواهد داشت: اثبات حسن و قبح عقلی است. چنین به نظر می رسد که ادله مستقل عقلی یا به تعبیر دیگر مستقلات عقلی, که حکم شرعی از آنها بدست می آید در یک مساله منحصر می باشد و آن مساله حسن و قبح عقلی است. سوال این است که آیا برای افعال ما, حسن و قبح ذاتی وجود دارد و آیا کارهای ما در نظر شارع دارای ارزش ذاتی اند, پیش از آن که حکم شارع را درباره آنها فرض کنیم یا این طور نیست, بلکه خوب آن چیزی است که شارع خوب بداند و زشت و قبیح آن است که شارع زشت تلقی نماید و فعل بخودی خود و صرف نظر از حکم شارع نه حسن دارد نه قبح. فراموش نشود که مسلمانان اجماع دارند بر اینکه منشا احکام تنها خداوند است و اختلاف آنان مربوط به راه های شناخت احکام است. پس از پاسخ به این سوال, سوال دیگری مطرح می شود که آیا عقل می تواند بدون تعلیم شارع و بیان او, مستقلا جهات حسن و قبح را درک نماید؟ در نهایت پذیرش حسن و قبح عقلی, چه تاثیری بر جریان امور خواهد داشت؟ در مقاله حاضر تلاش شده که با بررسی منابع و نظرات متعدد فقهی بدین سوالات پاسخ داده و اثبات نماییم که حسن و قبح عقلی است و حتی اگر شارع ما را به حسن راهنمایی نمی کرد به وسیله عقل بدان می رسیدیم و حتی اگر شارع ما را از قبیح باز نمی داشت با عقل خود از آن امتناع می کردیم. این قضاوت عقلی راجع به افعال است که منجر به وحدت نظر مردم دنیا, صرف نظر از کیش و آیین آنها, راجع به قبیح بودن ظلم و خیانت و حسن بودن عدل و امانت شده است.   چکیده عربی:من المباحث الفقیهیة الهامة التی تؤثر علی الحقوق تأثیرا, إثبات الحسن و القبح عقلیا. و یبدو أن الأدلة المستقلة العقلیة تنحصر فی مسألة فقط, و هی الحسن و القبح و هناک سؤالان: هل لأفعالنا حسن و قبح ذاتیان؟ و هل لأعمالنا قیمة ذاتیة عند الشارع؟ إن الحسن هو الذی یراه الشارع حسنا و القبیح هو الذی یراه الشارع قبیحا. و الفعل لیس حسنا و لا قبیحا علی نفسه دون حکم الشارع. هذه المقالة محاولة للإجابة عن السؤالین و شرح ما یتبین ان الحسن و القبح عقلیان. و ان لم یکن الشارع یرشدنا إلیهما فنحن کنا نصل إلیهما بالعقل و هکذا فی القبح نعرض عنه.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    افشارقوچانی، زهره. (1391). عنوان فارسی: حسن و قبح: شرعی یا عقلی؟ (عنوان عربی: الحسن و القبح, شرعیان او عقلیان؟). پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)، 8(28)، 9-32. SID. https://sid.ir/paper/134219/fa

    Vancouver: کپی

    افشارقوچانی زهره. عنوان فارسی: حسن و قبح: شرعی یا عقلی؟ (عنوان عربی: الحسن و القبح, شرعیان او عقلیان؟). پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)[Internet]. 1391؛8(28):9-32. Available from: https://sid.ir/paper/134219/fa

    IEEE: کپی

    زهره افشارقوچانی، “عنوان فارسی: حسن و قبح: شرعی یا عقلی؟ (عنوان عربی: الحسن و القبح, شرعیان او عقلیان؟)،” پژوهش های فقه و حقوق اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)، vol. 8، no. 28، pp. 9–32، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/134219/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button