مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,350
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انتخاب آگاهانه و تحصیل در رشته کشاورزی

صفحات

 صفحه شروع 100 | صفحه پایان 110

چکیده

کیفیت آموزشی, شاخصه های مختلفی دارد که مهمترین آنها عملکرد تحصیلی دانشجویان است. از سازه های تأثیر گذار بر عملکرد تحصیلی, انگیزه و علاقه مندی دانشجو است. این موضوع بدلیل اهمیت, مورد کنکاش قرار گرفت تا ابعاد انگیزه ورود به دانشگاه و علاقه مندی به تحصیل در رشته های کشاورزی بیشتر شناخته شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی طراحی شد و با استفاده از فن پیمایش و بهره گیری از پرسشنامه به انجام رسید. روایی ظاهری پرسشنامه با نظر متخصصین رشته و پایایی آن با انجام یک مطالعه راهنما با ضریب 0.68=a ضریب همبستگی بازآزمایی معادل 0.7=r مورد تایید قرار گرفت. جمعیت مورد تأیید قرار گرفت. جمعیت مورد مطالعه, دانشجویان ورودی سال 1376 دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز (292 نفر) بودند که از این تعداد 247 پرسشنامه دریافت کردند و پس از واکاوی, 234 پرسشنامه کامل مورد استفاده قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای مختلف نظیر فراوانی, آنالیز واریانس, LSD, آزمون تی, Wilcoxon, و مجذور کای استفاده شد. نتایج نشان می دهد که دانشجویان کشاورزی مهمترین انگیزه برای ادامه تحصیل خود را, کسب علم به عنوان یک امر با ارزش, اظهار کرده اند؛ ولی این مورد را برای سایر دانشجویان, در رتبه یازدهم قرار داده و احساس می کنند که برای دیگر دانشجویان برخورداری از مزایای مادی و شغلی بهتر اولین انگیزه برای ورود به دانشگاه است. در این تحقیق همچنین, ویژگی هدف های ورود به دانشگاه مثل امیدواری, صراحت, و واقع گرایی مورد سنجش قرار گرفت و میزان آن بین دانشجویان در حد ضعیف تشخیص داده شد. در نهایت توان دانشجویان به کسب دانش و مهارت از طریق نظام آموزش خودگردان ارزیابی شد و زمینه های ششگانه برنامه های آموزشی در حد ضعیف تا متوسط برآورد شد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زمانی، غلامحسین، و آزادی، حسین. (1381). انتخاب آگاهانه و تحصیل در رشته کشاورزی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 18(2 (پیاپی 36))، 100-110. SID. https://sid.ir/paper/13479/fa

Vancouver: کپی

زمانی غلامحسین، آزادی حسین. انتخاب آگاهانه و تحصیل در رشته کشاورزی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1381؛18(2 (پیاپی 36)):100-110. Available from: https://sid.ir/paper/13479/fa

IEEE: کپی

غلامحسین زمانی، و حسین آزادی، “انتخاب آگاهانه و تحصیل در رشته کشاورزی،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 18، no. 2 (پیاپی 36)، pp. 100–110، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13479/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button