Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (36)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4717
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

یوسفی فریده | خیر محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    147-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    25
  • بازدید: 

    7624
  • دانلود: 

    2347
چکیده: 

هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون در فرهنگ ایرانی و نیز مقایسه مهارتهای اجتماعی دختران و پسران نوجوان دبیرستانی بود. برای این منظور، مقیاس یاد شده به 562 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شیراز داده شد و پس از تکمیل، با استفاده از یک شاخص 5 درجه ای نمره گذاری گردید. برای محاسبه پایایی مقیاس، از روش آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده گردید و ضرایب مطلوب و مناسبی بدست آمد. برای بررسی روایی سازه مقیاس یاد شده، از روش تحلیل عوامل استفاده شد و پنج عامل بدست آمد. در عامل مربوط به مهارتهای اجتماعی مناسب، نمرات دختران به نحو معنی داری بیشتر از پسران و در عامل مربوط به رابطه با همسالان، نمرات پسران به نحو معنی داری بیشتر از دختران بود. اگر چه که در نمره کل مقیاس تفاوت معنی داری بین این دو جنس مشاهده نگردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7624

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 25 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خسرونژاد مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    71-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    808
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف مقاله حاضر پاسخ به این پرسش است که آیا نظریه حرکت جوهری، که یک نظریه توصیفی است، ظرفیت لازم برای تدوین یک نظریه هنجاری است، دارد؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا این نظریه توان چالش با مشکلات نظری موجود در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت و نیز قدرت تفکر درباره مشکلات عملی موجود در زندگی انسان را دارا است. روش گفتار حاضر نیز، استدلال و به طور عمده، حرکت از «هست» به «باید» است. با توجه به نکات یاد شده کوشش شده است بر مبنای نظریه حرکت جوهری حکیم صدرالمتالهین، نظریه ای تربیتی پرورده شود. این نظریه همچون هر نظریه فلسفی تربیت شامل بررسی مقولات اصول، اهداف، روش ها، محتوا و ارزشیابی است که در کل، نظام واحدی را تشکیل می دهند. در پایان، این نظام به عنوان معیاری در نقد برخی نظریات تربیتی به کار گرفته شده و نیز تلاش گردیده بر مبنای آن بعضی پارادوکس های تربیتی گشوده شود. همچنین ظرفیت نظریه حاصل در حل مشکلات عملی موجود انسان امروز مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 808

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    219-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2779
  • دانلود: 

    1763
چکیده: 

پیوند علم و مذهب، یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که مشوق اصلی پیاژه در پرداختن به علم، در معنای کلی و گسترده آن، بوده است. شور و شوق این مباحث از یکسو و عدم یافتن پاسخی مناسب در فلسفه و علم تحصیلی از سوی دیگر، او را برانگیخت تا به کنکاش و ارایه طرح نو دست زند. مقاله حاضر، تلاشی است جهت دسترسی به سیر تحول و شکل گیری نظریه پیاژه در پیوند دادن علم و مذهب، حاصل تحول و تکامل چنین پیوندی از نظر پیاژه، ادراک و اصول به مراتب ارزش متعالی و تقرب به نفس متعالیه است. در انتهای مقاله، به بررسی پاره ای از اشکالات و کاستی ها در این زمینه پرداخته خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2779

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1763 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

خیر محمد | جوکار بهرام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    2-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4908
  • دانلود: 

    2562
چکیده: 

هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر نوع مدرسه بر خود ادراکی دانش آموزان با سطوح مختلف هوشی است. تحقیقات نشان داده اند، سطح عملکرد و ساختار مدرسه ای که دانش آموزان در آن مشغول به تحصیل اند؛ تاثیر بسزایی بر خود ادراکی آنان دارد. به همین لحاظ، از مسایلی که دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، در هر جامعه، با آن مواجه هستند، این است که آیا باید دانش آموزان سطوح مختلف را در مدارس جداگانه طبقه بندی کنند؟ و در صورتی که چنین جداسازیهایی صورت گیرد، این تفکیک چه تاثیری بر خود ادراکی دانش آموزان دارد؟به منظور دستیابی به هدف فوق، 455 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی از مدارس عادی و تیزهوشان انتخاب و براساس نمره آزمون هوشی اوتیس در سه گروه عادی، تیزهوش مدارس عادی و تیزهوش مدارس تیزهوشان، دسته بندی شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه خود ادراکی، عامل موفقیت و عدم موفقیت (خیر، 1369) خود ادراکی سه گروه مورد مقایسه قرار گرفت.یافته های پژوهش نشان داد که از نظر عوامل کوشش، سطح دشواری تکلیف و شانس میان سه گروه تفاوت معنی دار وجود دارد. ولی از نظر عامل توانایی، سه گروه ادراک مشابه ای داشته اند. تفاوتهای یاد شده، در ابعاد مختلف درونی، بیرونی و پایدار و ناپایدار نیز بررسی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4908

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

به پژوه احمد | فتحی شهپر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    13-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1381
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

پژوهش های اخیر نشان داده است که داشتن تجربه رابطه و تعامل اجتماعی با دانش آموزان استثنایی و دسترسی اطلاعات و آگاهی درباره افراد با نیازهای ویژه، می تواند به نگرش دانش آموزان عادی، نسبت به دانش آموزان استثنایی تاثیر مثبت بر جا گذارد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه های آگاه سازی و رابطه اجتماعی بر تغییر نگرش دانش آموزان دختر دبیرستانی نسبت به دانش آموزان عقب مانده ذهنی و ضرورت یکپارچه سازی آموزشی آنها است. در این تحقیق، هفتاد و پنج دانش آموز دختر پایه اول دبیرستانی، به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، از سه دبیرستان، در شهرکرد انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. در مورد گروه آزمایشی اول، ابتدا برنامه آگاه سازی و پس از آن برنامه رابطه اجتماعی اجرا شد. در مورد گروه آزمایشی دوم، فقط برنامه آگاه سازی اجرا گردید و گروه کنترل هیچ برنامه مداخله ای را دریافت نکرد. سپس برای سنجش نگرش افراد مورد مطالعه، مقیاس نگرش به پژوه (1991) به مرحله اجرا در آمد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک طرفه، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که تفاوت میانگین های نگرش سه گروه مورد مطالعه، نسبت به دانش آموزان عقب مانده ذهنی معنادار بودند. به طوری که بین میانگین های نگرش گروه آزمایشی اول با گروه کنترل و بین میانگین های نگرش گروه آزمایشی دوم با گروه کنترل تفاوت ها (P<0.001) معنادار بودند. در مقابل، بین میانگین های نگرش گروه آزمایشی دوم (شرکت کنندگان در برنامه آگاه سازی) تفاوت معناداری به دست نیامد. در پایان، مقایسه میانگین های نگرش دانش آموزان دبیرستانی، نسبت به یکپارچه سازی آموزشی دانش آموزان عقب مانده ذهنی، در سه گروه مورد مطالعه، تفاوت معناداری را نشان نداد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

گودرزی محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    26-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    20
  • بازدید: 

    4167
  • دانلود: 

    1327
چکیده: 

به منظور بررسی روایی مقیاس نومیدی بک، نسخه انگلیسی آن، با رعایت اصول مربوط به ترجمه آزمون های روانی، از انگلیسی به فارسی برگردانده شد. سپس، آزمون به دست آمده، همراه با آزمون افسردگی بک، روی گروهی از دانشجویان رشته های مختلف که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. نتایج حالی از آن بود که بین مقیاس نومیدی و آزمون افسردگی بک، همبستگی معنی داری در جهت مثبت وجود داشت. علاوه بر این، افراد دارای افسردگی بالا و شدید نسبت به افراد دارای افسردگی پایین و خفیف، در مقیاس نومیدی بک، نمرات بالاتری کسب نمودند و تفاوت آنها از لحاظ آماری معنی دار بود. این یافته ها حاکی از روایی همزمان مقیاس نومیدی بک در بین دانشجویان می باشد. همچنین، با استفاده از روش بازآزمایی، پایایی بالایی برای مقیاس فوق پیدا شد. ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) مقیاس نیز نسبتا بالا بود و پرسشهای مقیاس با نمره کل آزمون همبستگی مثبت و معنی دار داشتند. با انجام تحلیل عاملی روی داده های به دست آمده بر اساس مقیاس نومیدی بک، پنج عامل زیر استخراج گردید: 1- یاس در دستیابی به خواسته ها؛ 2- عدم اطمینان به آینده؛ 3- بدبینی؛ 4- نومیدی در مورد آینده؛ 5- انتظار منفی نسبت به آینده

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1327 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    40-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1504
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

در این مقاله، موضوع یادگیری اطلاعات کلامی مورد ملاحظه قرار گرفته است. پس از نگاهی کوتاه در قالب یک مقدمه، به معرفی مهارت های مربوط به دانش بیانی اقدام شده است. پیشینه اطلاعات کلامی در پژوهش های مربوط به تداعی، در دهه های پایانی سده نوزدهم ردیابی شده و روند پژوهشی مرتبط با این حوزه تا سالیان اخیر نیز از نظر دور نمانده است. ویژگیهای مختلف اطلاعات کلامی، توأم با طبقه بندی آنها، مشتمل بر سه نوع نام ها، واقعیت ها و دانش های کلامی سازمان یافته به بحث گذاشته شده اند. در مورد پردازش و ذخیره سازی ذهنی طبقات سه گانه اطلاعات کلامی با اتکا به رویکرد پردازش اطلاعات نیز به اجمال نکاتی ارایه شده است. در ضمن عرضه روشهای مختلفی که برای و ذخیره سازی اطلاعات کلامی مورد استفاده قرار می گیرند، گوشه هایی از کاربردهای این روشها در امر آموزش مطرح شده است. در بخش پایانی این مقاله، به نقش اطلاعات کلامی در تعلیم و تربیت اشاره شده و از سودمندی دانش های بیانی، به عنوان مبنا و بستر یادگیری بسیاری از مهارت ها، سخن به میان آمده و از اطلاعات کلامی، در برابر برخی سوء تعبیرها و ملاحظات طعن آمیز دفاع شده است. سرانجام، یک جمع بندی و نتیجه گیری کوتاه بر این نوشتار مهر ختام می زند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1504

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهارستان جلیل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    56-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2149
  • دانلود: 

    1494
چکیده: 

هدف از این نوشتار مقایسه کار ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول است. به منظور نیل به این هدف، دو پرسش پژوهشی مطرح می گردد: پرسش اول – آیا در اسلام ارزشیابی وجود دارد یا خیر؟پرسش دوم – تفاوت ارزشیابی در اسلام و ارزشیابی در مدیریت متداول چیست؟برای پاسخ به دو پرسش پژوهشی مذکور، دو فرضیه عنوان می شود که عبارتند از: فرضیه اول – با استناد به دلایل مختلف، ارزشیابی در اسلام به طور جدی مطرح است. فرضیه دوم – ارزشیابی در اسلام با ارزشیابی متداول تفاوتی آشکار دارد؛ از جمله توجه به حسن فاعلی به جای توجه به حسن فعل. نوع این تحقیق (بنیادی – کتابخانه ای) و روش آن (نظری – تحلیلی) می باشد. ابتدا به منظور تأیید فرضیه اول به پنج دلیل زیر استناد می شود: دلیل اول: براساس اصول فطری و تکوینی انسان با توجه به داشتن هدف، عقل، وجدان و فطرت الهی و وجود رقیب و عتید، دو فرشته ای که در سمت راست و چپ انسان مراقب اعمال آدمی است، به طور دقیق اعمال را می نویسند؛ بنابراین انسان کارهای خود را ارزیابی می کند و به سوی خیر و کمال گام بر می دارد. دلیل دوم: با توجه به اصل اعتقادی معاد که روز حسابرسی است و با در نظر گرفتن امر به معروف و نهی از منکر که از فروع دین اسلام است، ارزشیابی عنصر جدایی ناپذیر از شریعت اسلام است. دلیل سوم: با توجه به اصل امتحان و آزمایش که سنت الهی و عامل تکامل انسان است. تمام بندگان بدون استثنا در معرض آزمایش و امتحان الهی قرار دارند و اصولاً فلسفه مرگ و زندگی، امتحان و آزمایش است.دلیل چهارم: توجه به آیات متعدد قرآن کریم و احادیث فراوان در مورد امتحان، بلا، فتنه، میزان و محاسبه که با صراحت، وجود امتحان و آزمایش اعلام گردیده است. دلیل پنجم: توجه به پیامهایی که در نهج البلاغه، در قالب خطبه ها، نامه ها و حکمت ها در مورد ارزیابی و نظارت در مدیریت اسلامی آمده است. سپس، برای تأیید فرضیه دوم، ابتدا مفاهیم مختلف ارزشیابی، اهداف و ملاکهای ارزشیابی و شیوه های آن در مدیریت متداول و اسلامی مقایسه و تفاوت آن بیان شده است. در پایان، تفاوت ارزشیابی در اسلام و ارزشیابی متداول، از نظر حسن فعل و حسن فاعل و تفاوت مفهوم علم و شناخت، هدفهای رفتاری و هدفهای غایی و محدودیتهایی که در ارزشیابی متداول از نظر (زمانی – مکانی) و تبعیت از مصالح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و پیوسته خطاهای فراوانی که در کمین شیوه ارزشیابی متداول وجود دارد ولی در ارزشیابی اسلامی وجود ندارد. مورد بررسی قرار می گیرد که نتیجه آن است که بر اساس میزان عدل الهی ارزشیابی ذره ای کم یا زیاد نمی شود در حالی که ارزشیابی های متداول، مصلحت گرایانه و سازشکارانه هستند و در بیشتر مواقع در آنها رابطه بر ضابطه حاکم است و به جای در نظر گرفتن تفاوتها، تبعیض صورت می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2149

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    86-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1779
  • دانلود: 

    802
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر ارایه اطلاعات مربوط به پایایی، روایی و نتایج حاصل از کاربرد مقیاس SCL-90-R در 133 نفر از دانشجویان سال اول پزشکی شیراز بوده است. برای دستیابی به پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی مقیاس، از شاخص های مختلف، از جمله ضریب همبستگی نمرات مقیاس مذکور با شاخص های روان نژندی و روان پریشی در پرسشنامه شخصیتی آیزنک، مقیاس تنهایی UCLA و مقیاس اضطراب تیلور استفاده گردید. نتایج به دست آمده همگی بیانگر پایایی و روایی مطلوب مقیاس SCL-90-R برای کاربرد در فرهنگ ایرانی است. در این پژوهش، همچنین ضمن ارایه جدولهای مربوط به تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده T، وضعیت دختران و پسران در هر کدام از شاخص های مقیاس نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1779

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 802 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    100-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1347
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

کیفیت آموزشی، شاخصه های مختلفی دارد که مهمترین آنها عملکرد تحصیلی دانشجویان است. از سازه های تأثیر گذار بر عملکرد تحصیلی، انگیزه و علاقه مندی دانشجو است. این موضوع بدلیل اهمیت، مورد کنکاش قرار گرفت تا ابعاد انگیزه ورود به دانشگاه و علاقه مندی به تحصیل در رشته های کشاورزی بیشتر شناخته شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی طراحی شد و با استفاده از فن پیمایش و بهره گیری از پرسشنامه به انجام رسید. روایی ظاهری پرسشنامه با نظر متخصصین رشته و پایایی آن با انجام یک مطالعه راهنما با ضریب 0.68=a ضریب همبستگی بازآزمایی معادل 0.7=r مورد تایید قرار گرفت. جمعیت مورد تأیید قرار گرفت. جمعیت مورد مطالعه، دانشجویان ورودی سال 1376 دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز (292 نفر) بودند که از این تعداد 247 پرسشنامه دریافت کردند و پس از واکاوی، 234 پرسشنامه کامل مورد استفاده قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای مختلف نظیر فراوانی، آنالیز واریانس، LSD، آزمون تی، Wilcoxon، و مجذور کای استفاده شد. نتایج نشان می دهد که دانشجویان کشاورزی مهمترین انگیزه برای ادامه تحصیل خود را، کسب علم به عنوان یک امر با ارزش، اظهار کرده اند؛ ولی این مورد را برای سایر دانشجویان، در رتبه یازدهم قرار داده و احساس می کنند که برای دیگر دانشجویان برخورداری از مزایای مادی و شغلی بهتر اولین انگیزه برای ورود به دانشگاه است. در این تحقیق همچنین، ویژگی هدف های ورود به دانشگاه مثل امیدواری، صراحت، و واقع گرایی مورد سنجش قرار گرفت و میزان آن بین دانشجویان در حد ضعیف تشخیص داده شد. در نهایت توان دانشجویان به کسب دانش و مهارت از طریق نظام آموزش خودگردان ارزیابی شد و زمینه های ششگانه برنامه های آموزشی در حد ضعیف تا متوسط برآورد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

موسی پور نعمت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    111-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2898
  • دانلود: 

    1806
چکیده: 

در مقاله حاضر، هدف آن بوده است که با اتکا به دیدگاهی تطبیقی، پاسخی برای این پرسش فراهم شود که ارزشیابی آموزشی، طی دو قرن گذشته چه وضعی داشته و چگونه تکوین یافته است. گر چه ترسیم چگونگی تکوین ارزشیابی آموزشی در ایران بر پایه تحلیل منابع موجود به عمل آمده است؛ اما نظریه مدوس، استافل بیم و اسکریون (1988) در شناخت وضع ارزشیابی آموزشی در غرب، مبنای کار قرار گرفته است. تحلیل تاریخی، مدوس، استافل بیم و اسکریون (1988) از تحول ارزشیابی آموزشی در غرب، آنان را به این جمع بندی رسانده است که ارزشیابی آموزشی، شش دوره را تجربه کرده است و آنان این دوره ها را با عناوین دوره های دگرگونی (1900-1800)، کارایی و آزمون (1930-1900)، تایلری (1945-1930)، معصومیت (1957-1946)، بسط (1972-1958) و حرفه ای شدن (1983-1973) طبقه بندی کرده اند. در ایران نیز ارزشیابی آموزشی در تعامل با سایر جوامع بشری، طی همین دوره ها، تحول یافته؛ اما با آنچه در غرب گذشته، همسانی ندارد. تحلیل مدارک موجود نشان می دهد که ارزشیابی آموزشی در ایران از ابتدای قرن نوزدهم میلادی (1179) تاکنون، هفت دوره را گذرانده است و می توان آنها را با عناوین دوره های بی نیازی (1279-1179)، آگاهی (1309-1280)، تلاش رسمی (1324-1310)، دشواری (1336-1325)، علاقمندی (1351-1337)، اقدام (1370-1352) و امیدواری (1371 تاکنون) معرفی کرد. شایان ذکر است که این مرحله بندی به صورت تطبیقی صورت گرفته است و شک نیست که در یک نگاه تحلیلی، گستره و نام دوره ها متفاوت خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2898

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1806 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    136-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1214
  • دانلود: 

    658
چکیده: 

با توجه به محدودیت پذیرش دانشجو در کشور ایران، بررسی ابزار گزینش دانشجو و کارآیی آزمون سراسری در جهت گزینش داوطلبان شایسته و کارآمد، ضرورتی انکارناپذیر می نماید. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کارایی آزمونهای سراسری جهت پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز در رشته های حسابداری، روانشناسی بالینی، مهندسی برق و ریاضیات بود. برای نیل به هدف پژوهش، معدل تحصیلی دانشجویان در نیمسال تحصیلی اول و هشتم، معدل کل نمرات دانشگاهی و نمرات برخی از درسهای آزمون سراسری از شبکه رایانه ای دانشگاه استخراج شد.نتایج حکایت از آن داشت که برخی آزمونهای سراسری، کارآیی لازم برای گزینش و پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان را دارند. همچنین یافته ها بیانگر آن بود که برخلاف انتظار، آزمون ریاضی، توان لازم برای پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته ریاضی را ندارد. در پایان بر مبنای یافته های به دست آمده برخی پیشنهادات در زمینه تغییر رویه گزینش دانشجو ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 658 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

SAMANI SIAMAK | JOUKAR B.

نشریه: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (36)
  • صفحات: 

    146-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    248
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The aim of this research was to study the efficiency of the grades of some subtests of the university entrance examination to predict the students' achievement in Shiraz University. The sample included all of the students admitted in 74-75 academic year in four majors (Accounting, Clinical Psychology, Electrical Engineering, and Mathematics). The results showed that some subtests could predict the students' achievement. in the University. On the other hand, the results revealed that mathematics subtest did not have the validity to predict students' achievement. The results also suggested that, it will be very useful to apply a criterion- referenced along with a norm - referenced select students for the University.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شعبانی احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    159-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1196
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

فرهنگ و تمدن اسلامی حاصل میراث و ارزشهای علمی و هنری در طول قرون پیشین بوده، بخشی از این پیشینه در چارچوب نسخ و مکتوبات خطی به نسل حاضر انتقال یافته است. در این پژوهش به تعیین سطح پراکندگی نسخ خطی در جوانب مختلف شهرها، کتابخانه ها و اشخاص حقیقی مبادرت ورزیده ایم، تا بر حسب تشخیص پراکندگی به برنامه ریزی مناسبی بر اساس تهیه بودجه، تأمین نیروی انسانی متخصص و تجهیز امکانات برای مناطق کوچک و ناشناخته اقدام شود.شیوه مورد استفاده در پژوهش حاضر مبتنی بر روش تحقیق کتابخانه ای به منظور تشخیص مکان یابی نسخ و مجموعه های خطی در کشور و استفاده از آمار توصیفی با توجه به دریافت پراکندگی جغرافیایی نسخ خطی است. بر این قرار آشکار شد که وضعیت کلی مجموعه های نسخ خطی در کتابخانه های کشور مشتمل بر شصت و نه کتابخانه گوناگون از نوع ملی، مجلس، سلطنتی، دانشگاهی، تخصصی، عمومی، آستان های مقدس، مساجد، خانقاه ها، موزه ها و مدارس قرار دارد. تهران با موجودیت پانزده کتابخانه معادل 21.37 درصد؛ و مشهد ده کتابخانه شخصی معادل 12.5 درصد از نظر اهمیت در بالاترین سطح قرار گرفته اند. از بررسی فراوانی کتابخانه های شخصی در سطح شهرهای کشور عیان شد که در مجموع شصت و چهار کتابخانه حاوی نسخ و مجموعه های خطی است که در شهر تهران با توجه به موجودیت چهارده کتابخانه معادل 21.87 درصد؛ و همدان و یزد هر کدام هشت کتابخانه شخصی معادل 12.5 درصد جایگاه شایسته ای را حایز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    171-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    896
  • دانلود: 

    589
چکیده: 

در این پژوهش، مقاله های منتشر شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و شیراز در مجله های داخل کشور (فارسی و لاتین) بین سالهای 1378-1374 مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابسنجی انجام شده است و اهداف اصلی آن شناسایی عمده ترین منابع استفاده شده، تعیین نیم عمر علمی نشریات ادواری، تهیه فهرست رتبه بندی شده مجلات، میزان همکاری علمی بین پژوهشگران علوم پزشکی و شناسایی بخشها و گروههای فعال دو دانشگاه علوم پزشکی تبریز و شیراز می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 589 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

حیاتی زهیر | ستوده هاجر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    189-203
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    910
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان تاثیر منابع الکترونیکی اطلاعات مانند منابع اینترنتی و دیسکهای فشرده نوری بر فعالیت های پژوهشی اعضای هیأت علمی می باشد. جامعه مورد بررسی اعضای هیات علمی دو دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد. فرضیه تحقیق وجود تفاوت معنی دار میان میزان فعالیت های پژوهشی کاربران و غیر کاربران است. برای انجام این کار اقدام به تشکیل گروه تجربی و گروه گواه گردید. ابزار سنجش پرسشنامه است. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تاثیر منابع الکترونیکی بر کیفیت پژوهش ها بیش از کمیت آنها بوده است. میان میزان فعالیت های پژوهشی کاربران و غیرکاربران نیز تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه کلی این تحقیق نشان داد که اعضای هیأت علمی که از نظر پژوهشی فعالترند از نظر اطلاعاتی نیز فعالتر می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 910

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 36)
  • صفحات: 

    204-218
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1505
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

تحقیق حاضر روند مجموعه سازی در کتابخانه های عمومی استان خوزستان را با تأکید بر نظرات مراجعین بررسی می نماید. برای انجام این تحقیق، پژوهشگران پرسشنامه ای تهیه کردند و پس از تعیین پایایی و اعتبار آن، تعداد 1400 نسخه از آن در اردیبهشت ماه 1379، به 28 کتابخانه از میان 85 کتابخانه عمومی موجود در استان خوزستان که به طور تصادفی انتخاب شدند. فرستادند، 660 پرسشنامه را مراجعین تکمیل کردند و برگرداندند که در تحلیل نهایی، تعداد 504 پرسشنامه که به طور کامل پر شده بودند (36 درصد) مورد استفاده قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل نهایی داده ها معلوم شد که مجموعه سازی در کتابخانه های استان خوزستان بر اساس نیازهای مراجعین صورت نمی گیرد و مراجعین از روند فعلی مجموعه سازی رضایت ندارند. مواد کتابخانه ای، برای کتابخانه های عمومی سراسر کشور عملاً به نیازهای مراجعه کنندگان و نظرات آنان بی توجهی نشان می دهد. این موضوع جایگاه کتابداران را به حد نگهبانان کتاب تنزل داده است و در نتیجه، کتابخانه های عمومی از اهداف و وظایف واقعی خویش دور مانده اند و بیشتر نقش کتابخانه های آموزشگاهی و آن هم در حد تأمین مکانی برای مطالعه دانش آموزان را ایفا می کنند. در پایان مشکلات کتابخانه های عمومی خوزستان، راه حل ها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نویسندگان: 

BIGDELI Z. | FARHADIAN B.

نشریه: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2002
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (36)
  • صفحات: 

    220-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    219
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The aim of this study is to investigate the attitudes of users towards collector; development at Khuzestan public libraries. A questionnaire was devised by the researcher. Having determined the reliability and the validity of the questionnaire, the researcher distributed 1400 copies to 28 randomly selected public libraries out of 85 libraries in Khuzestan. Of 1400 questionnaires, 660 were returned. However, 504 questionnaires were used in data analysis; thus providing a response rate of 36 percent. Data analysis revealed that collection development in Khuzestan public libraries is not on the basis of user's information needs, and patrons are not satisfied with the present trend of library collection development. The results also showed that librarians’ status has declined to 'Book keepers’ hence, diverging public libraries from their real mission. Finally, the problems that public libraries struggle with are mentioned.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button