مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

926
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط چگونگی انتخاب رشته تخصصی و محل تحصیل با میزان اضطراب دستیاران پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 162 | صفحه پایان 169

چکیده

 زمینه و هدف: پزشکان عمومی که می خواهند در یک تخصص تحصیلات خود را ادامه دهند, دارای درگیری مختلفی در این زمینه هستند که عاملی برای ایجاد فشار و استرس در زندگی فردی آن ها است. هدف از این مطالعه, بررسی ارتباط چگونگی انتخاب رشته تخصصی و محل تحصیل با میزان اضطراب دستیاران پزشکی در سال 1389 بود.روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش, دستیاران پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان, گیلان, زاهدان, سنندج و کاشان بود (370 نفر), که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم در مطالعه شرکت داده شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه استاندارد خودسنجی اضطراب Zung جمع آوری شد. یافته ها با اسنفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بیش از 92 درصد از دستیاران مورد مطالعه اضطراب نداشته, در گروه نرمال قرار گرفته اند. 168 نفر (45.4 درصد) تنها به علت عوامل و علایق شخصی, 55 نفر (14.9 درصد) به علت عوامل تاثیرگذار محیطی و خارجی و 147 نفر (39.74 درصد) هر دو عامل درونی و بیرونی را در انتخاب خود موثر دانسته اند. 220 نفر (59.5 درصد) دستیاران در 3 شهر اول مورد علاقه خود درس می خوانند. ارتباط آماری معنی داری بین اضطراب با شهر مورد علاقه تحصیل و دانشگاه تحصیل مشاهده شد (P<0.05).نتیجه گیری: علاقه و موفقیت هر چه بیشتر دستیاران در تحصیل, ثمره انتخاب درست ایشان, همچنین برنامه ریزی های مدیریتی برای از بین بردن موانع انتخاب رشته و شهر مورد علاقه از طرف مسوولان و برنامه ریزان بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوروش، فریبرز، وصال، سحر، موسوی، سیدعلی، قاسمی، غلامرضا، و مهربد، نوشین. (1391). بررسی ارتباط چگونگی انتخاب رشته تخصصی و محل تحصیل با میزان اضطراب دستیاران پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 9(2)، 162-169. SID. https://sid.ir/paper/116907/fa

    Vancouver: کپی

    خوروش فریبرز، وصال سحر، موسوی سیدعلی، قاسمی غلامرضا، مهربد نوشین. بررسی ارتباط چگونگی انتخاب رشته تخصصی و محل تحصیل با میزان اضطراب دستیاران پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1391؛9(2):162-169. Available from: https://sid.ir/paper/116907/fa

    IEEE: کپی

    فریبرز خوروش، سحر وصال، سیدعلی موسوی، غلامرضا قاسمی، و نوشین مهربد، “بررسی ارتباط چگونگی انتخاب رشته تخصصی و محل تحصیل با میزان اضطراب دستیاران پزشکی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 9، no. 2، pp. 162–169، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116907/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button