مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,141
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,421
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 71

چکیده

 هدف از این نوشتار مقایسه کار ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول است. به منظور نیل به این هدف, دو پرسش پژوهشی مطرح می گردد: پرسش اول – آیا در اسلام ارزشیابی وجود دارد یا خیر؟پرسش دوم – تفاوت ارزشیابی در اسلام و ارزشیابی در مدیریت متداول چیست؟برای پاسخ به دو پرسش پژوهشی مذکور, دو فرضیه عنوان می شود که عبارتند از: فرضیه اول – با استناد به دلایل مختلف, ارزشیابی در اسلام به طور جدی مطرح است. فرضیه دوم – ارزشیابی در اسلام با ارزشیابی متداول تفاوتی آشکار دارد؛ از جمله توجه به حسن فاعلی به جای توجه به حسن فعل. نوع این تحقیق (بنیادی – کتابخانه ای) و روش آن (نظری – تحلیلی) می باشد. ابتدا به منظور تأیید فرضیه اول به پنج دلیل زیر استناد می شود: دلیل اول: براساس اصول فطری و تکوینی انسان با توجه به داشتن هدف, عقل, وجدان و فطرت الهی و وجود رقیب و عتید, دو فرشته ای که در سمت راست و چپ انسان مراقب اعمال آدمی است, به طور دقیق اعمال را می نویسند؛ بنابراین انسان کارهای خود را ارزیابی می کند و به سوی خیر و کمال گام بر می دارد. دلیل دوم: با توجه به اصل اعتقادی معاد که روز حسابرسی است و با در نظر گرفتن امر به معروف و نهی از منکر که از فروع دین اسلام است, ارزشیابی عنصر جدایی ناپذیر از شریعت اسلام است. دلیل سوم: با توجه به اصل امتحان و آزمایش که سنت الهی و عامل تکامل انسان است. تمام بندگان بدون استثنا در معرض آزمایش و امتحان الهی قرار دارند و اصولاً فلسفه مرگ و زندگی, امتحان و آزمایش است.دلیل چهارم: توجه به آیات متعدد قرآن کریم و احادیث فراوان در مورد امتحان, بلا, فتنه, میزان و محاسبه که با صراحت, وجود امتحان و آزمایش اعلام گردیده است. دلیل پنجم: توجه به پیامهایی که در نهج البلاغه, در قالب خطبه ها, نامه ها و حکمت ها در مورد ارزیابی و نظارت در مدیریت اسلامی آمده است. سپس, برای تأیید فرضیه دوم, ابتدا مفاهیم مختلف ارزشیابی, اهداف و ملاکهای ارزشیابی و شیوه های آن در مدیریت متداول و اسلامی مقایسه و تفاوت آن بیان شده است. در پایان, تفاوت ارزشیابی در اسلام و ارزشیابی متداول, از نظر حسن فعل و حسن فاعل و تفاوت مفهوم علم و شناخت, هدفهای رفتاری و هدفهای غایی و محدودیتهایی که در ارزشیابی متداول از نظر (زمانی – مکانی) و تبعیت از مصالح سیاسی, اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و پیوسته خطاهای فراوانی که در کمین شیوه ارزشیابی متداول وجود دارد ولی در ارزشیابی اسلامی وجود ندارد. مورد بررسی قرار می گیرد که نتیجه آن است که بر اساس میزان عدل الهی ارزشیابی ذره ای کم یا زیاد نمی شود در حالی که ارزشیابی های متداول, مصلحت گرایانه و سازشکارانه هستند و در بیشتر مواقع در آنها رابطه بر ضابطه حاکم است و به جای در نظر گرفتن تفاوتها, تبعیض صورت می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بهارستان، جلیل. (1381). مطالعه تطبیقی ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 18(2 (پیاپی 36))، 56-71. SID. https://sid.ir/paper/13480/fa

    Vancouver: کپی

    بهارستان جلیل. مطالعه تطبیقی ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1381؛18(2 (پیاپی 36)):56-71. Available from: https://sid.ir/paper/13480/fa

    IEEE: کپی

    جلیل بهارستان، “مطالعه تطبیقی ارزشیابی در مدیریت اسلامی و مدیریت متداول،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 18، no. 2 (پیاپی 36)، pp. 56–71، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13480/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا