مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

894
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی موفق شیخ فضل اله همدانی در مدیریت نظام سلامت (با توجه به نحوه مدیریت بیمارستان رشیدی در قرن هشتم هجری)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 در عصر تسلط خرافات و تعصبات بر علم پزشکی (قرون وسطی) و شیوع همه گیری های وحشتناک طاعون, آبله, سل و جذام در اروپا و رکود در علم طب, خردمندانی چون رازی و ابن سینا دوران طلایی تاریخ پزشکی را رقم زدند. اما حملات ویرانگر مغول به ایران بسیاری از نظام های اجتماعی را نابود کرد و در حوزه طب نیز جادوگری و خرافه پرستی را گسترش داد. در آن زمان, خواجه رشیدالدین همدانی, وزیر ایلخانی, تلاش بسیاری کرد تا از انحطاط طب ایرانی - اسلامی جلوگیری نماید. الگوی مدیریت سلامت وی در بیمارستان رشیدی با تئوری های این زمان برابری می کند و برای مدیران حوزه سلامت آموزه های مهمی دارد.این مطالعه با هدف معرفی موفقیت های فوق برای استفاده در نظام سلامت کشور انجام شده است. این مطالعه «تحلیلی - اسنادی» مستندات تاریخی تجربه موفق مدیریت سلامت در بیمارستان رشیدی را در چارچوب نگرش مدیریت نظام مند تجزیه و تحلیل می نماید. مستندات اجرا شده بیمارستان رشیدی در کارکردهای نظام سلامت (تولیت, تولید منابع, ارائه خدمات و تامین مالی) همراه با نوآوری هایی چون کار تیمی, تمام وقت بودن پزشکان, مطلوبیت نظام مالی, اقتصاد سلامت, تامین مالی پایدار, بیمه همگانی, مراقبت در منزل و جداسازی بیماران عفونی, همه با اصول و ارزش های حاکم بر ارائه خدمات و استراتژی های جاری اصلاحات نظام سلامت هم راستا بوده است و تا حدود زیادی با مستندات سازمان های جهانی و صاحب نظران اصلاحات در سه دهه اخیر هم خوانی دارد.تجربه مدیریت بیمارستان رشیدی که با ارزش های دینی و فرهنگی و یافته های علمی روز مطابقت دارد می تواند به عنوان الگوی عملی مورد استفاده مدیران سطوح عالی نظام سلامت کشور قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جباری بیرامی، حسین، بخشیان، فریبا، باطنی، غلامرضا، محجل شجاع، محمدعلی، عباس نژاد، فریدون، و خلیلی، مجید. (1391). الگوی موفق شیخ فضل اله همدانی در مدیریت نظام سلامت (با توجه به نحوه مدیریت بیمارستان رشیدی در قرن هشتم هجری). مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 5(2)، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/135495/fa

    Vancouver: کپی

    جباری بیرامی حسین، بخشیان فریبا، باطنی غلامرضا، محجل شجاع محمدعلی، عباس نژاد فریدون، خلیلی مجید. الگوی موفق شیخ فضل اله همدانی در مدیریت نظام سلامت (با توجه به نحوه مدیریت بیمارستان رشیدی در قرن هشتم هجری). مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1391؛5(2):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/135495/fa

    IEEE: کپی

    حسین جباری بیرامی، فریبا بخشیان، غلامرضا باطنی، محمدعلی محجل شجاع، فریدون عباس نژاد، و مجید خلیلی، “الگوی موفق شیخ فضل اله همدانی در مدیریت نظام سلامت (با توجه به نحوه مدیریت بیمارستان رشیدی در قرن هشتم هجری)،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 5، no. 2، pp. 1–8، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135495/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button