مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,509
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,321
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی موانع و چالش های پژوهش و تولید علم در دانشگاه های علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 63

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف برررسی موانع و چالش های پژوهش از دیدگاه اعضای هیات علمی شیراز انجام شده است. نوع پژوهش کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش را 550 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل می داد که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای از 227 نفر نظرسنجی شد. ابزار پژوهش, پرسشنامه محقق ساخته شامل 75 پرسش با مقیاس چهار گزینه ای لیکرت در 10 حیطه موانع راهبردی, آموزشی, سیاسی, مالی, امکاناتی, حرفه ای, علمی, فردی, فرهنگی - اجتماعی, مدیریتی سازمانی و پرسش های باز پاسخ طراحی شد. و به سه پرسش اصلی پرداخته شد: 1) از دیدگاه اعضای هیات علمی کدام یک از موانع ده گانه بر فعالیت های تحقیقاتی موثرند؟؛ 2) آیا نوع نگرش اعضای هیات علمی در مورد موانع ده گانه بر میزان فعالیت های پژوهشی آنها تاثیر دارد؟ و 3) آیا بین دیدگاه های اعضای هیات علمی به تفکیک متغیرهای جنسیت, مرتبه علمی, رشته تحصیلی, دانشکده محل خدمت, داشتن مسوولیت اجرایی و سابقه خدمت تفاوت معنی داری وجود دارد؟ بر اساس نتایج به دست آمده وجود کلیه موانع در فعالیت های تحقیقاتی از دیدگاه اعضای هیات علمی تایید شد. موانع مالی بیشترین و موانع سیاسی کمترین میانگین را به خود اختصاص داد اما نگرش اعضای هیات علمی در مورد موانع یادشده بر میزان فعالیت های تحقیقاتی آنها تاثیری نداشت. همچنین بین دیدگاه اعضای هیات علمی به تفکیک جنسیت, مرتبه علمی, رشته تحصیلی, دانشکده و مسوولیت اجرایی تفاوت معناداری وجود داشت. اما در مورد سابقه خدمت تفاوتی مشاهده نشد. حاصل ترکیب خطی بین متغیر های وابسته و مستقل و تحلیل کمی و کیفی ترکیب های خطی به دست آمده نشان داد, موانع ده گانه از طریق متغیر های میانجی - «بینش مدیریتی», «روابط و نگرش های انسانی» و «توانمندی پژوهشی» بر فعالیت های تحقیقاتی موثرند. به نظر می رسد بیشترین موانع موجود متاثر از ابعاد علمی, روابط انسانی و نگرش ها هستند. بر این اساس, رفع موانع پژوهش در دانشگاه بیش از هر چیز متاثر از آموزش و توانمندسازی علمی, فرهنگ سازی و اصلاح نگرش ها و بهبود روابط انسانی در سطح فرد, دانشگاه و عوامل پیرامونی دانشگاه است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمیان، زهرا، صباغیان، زهرا، و صالح صدق پور، بهرام. (1390). بررسی موانع و چالش‌ های پژوهش و تولید علم در دانشگاه ‌های علوم پزشکی. آموزش عالی ایران، 3(4 (پیاپی 12))، 35-63. SID. https://sid.ir/paper/135878/fa

    Vancouver: کپی

    کریمیان زهرا، صباغیان زهرا، صالح صدق پور بهرام. بررسی موانع و چالش‌ های پژوهش و تولید علم در دانشگاه ‌های علوم پزشکی. آموزش عالی ایران[Internet]. 1390؛3(4 (پیاپی 12)):35-63. Available from: https://sid.ir/paper/135878/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کریمیان، زهرا صباغیان، و بهرام صالح صدق پور، “بررسی موانع و چالش‌ های پژوهش و تولید علم در دانشگاه ‌های علوم پزشکی،” آموزش عالی ایران، vol. 3، no. 4 (پیاپی 12)، pp. 35–63، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135878/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button