مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ازخودبیگانگی و منزلت علمی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه یزد

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 168

چکیده

 این پژوهش به بررسی تاثیر ازخودبیگانگی بر منزلت علمی اعضای هیات علمی دانشگاه یزد می پردازد و نظریه ملوین سیمن درباره ابعاد بیگانگی اجتماعی به عنوان چهارچوب نظری تحقیق در نظر گرفته شده است که طبق آن پنج جنبه اصلی بیگانگی شامل احساس بی معنایی, احساس بی قدرتی, احساس انزوای ارزشی, احساس بی هنجاری و احساس ازخودبیگانگی می باشد.روش پژوهش روش پیمایش و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی و اعتبار آن سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش یعنی اعضای هیات علمی دانشگاه یزد تعداد 298 نفر بودند و بر اساس فرمول کوکران 135 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید و انتخاب افراد در آن به روش تصادفی سیستماتیک انجام شد.یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای احساس بی معنایی و مشخصات حرفه ای با منزلت علمی رابطه معنی داری ندارند, اما متغیرهای احساس بی قدرتی, احساس انزوای ارزشی, احساس بی هنجاری, احساس بیگانگی اجتماعی (مقیاس بیگانگی کل) و ارزیابی منزلت اجتماعی همبستگی مثبت با ارزیابی منزلت علمی دارند و متغیرهای احساس ازخودبیگانگی و احساس رضایت از زندگی با آن همبستگی منفی یا معکوس دارند.جهت تبیین ارزیابی منزلت علمی اعضای هیات علمی دانشگاه یزد, از رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که در نهایت دو متغیر ارزیابی منزلت اجتماعی و احساس بیگانگی اجتماعی در مدل تحلیلی معنی دار باقی مانده و دو متغیر یادشده در مجموع 42.1 درصد متغیر ارزیابی منزلت علمی اعضای هیات علمی دانشگاه یزد را تبیین می نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حاجی زاده میمندی، مسعود. (1388). بررسی رابطه ازخودبیگانگی و منزلت علمی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه یزد. آموزش عالی ایران، 2(3 (پیاپی 7))، 135-168. SID. https://sid.ir/paper/135881/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی زاده میمندی مسعود. بررسی رابطه ازخودبیگانگی و منزلت علمی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه یزد. آموزش عالی ایران[Internet]. 1388؛2(3 (پیاپی 7)):135-168. Available from: https://sid.ir/paper/135881/fa

    IEEE: کپی

    مسعود حاجی زاده میمندی، “بررسی رابطه ازخودبیگانگی و منزلت علمی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه یزد،” آموزش عالی ایران، vol. 2، no. 3 (پیاپی 7)، pp. 135–168، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button