مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,236
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

999
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه برخی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی شریف

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 80

چکیده

 با نظر به اهمیت آموزش و نقش تعیین کننده آن در ارتقای کیفی دانشگاه, پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل آموزشی موثر بر کیفیت آموزش به بررسی مقایسه ای تاثیر برخی از این عوامل بر کیفیت آموزش در دوره های کارشناسی ارشد پرداخته است.نمونه پژوهش, شامل 110 نفر از اعضای هیات علمی و 140 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های علوم و فنی مهندسی است و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های T مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده, نشان داده که استفاده از ملاک های مورد عمل در گزینش هیات علمی و دانشجو, چگونگی روش تدریس, سازماندهی محتوای آموزشی, سازماندهی فضای آموزش و ارزشیابی کلاسی بر کیفیت آموزش موثر است.افزون بر این, بین نظرات اعضای هیات علمی در مورد تاثیر شش عامل آموزش فوق بر کیفیت آموزش بر حسب جنسیت, محل اخذ مدرک تحصیلی, رتبه علمی و دانشکده, تفاوتی دیده نشد. بین نظرات دانشجویان نیز بر حسب رشته تحصیلی و دانشکده, تفاوتی مشاهده نگردید.اما با توجه به میانگین (3.69), این نتیجه به دست آمد که دانشجویان دختر, تاثیر این عوامل را بر کیفیت آموزش, بیشتر از دانشجویان پسر می دانند. هم چنین اعضای هیات علمی و دانشجویان دو دانشگاه نیز به ترتیب استفاده از ملاک های مورد عمل در گزینش هیات علمی و روش تدریس را بر کیفیت آموزش موثرتر از سایر عوامل آموزشی ارزیابی نموده اند.هم چنین بین نظرات اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های ریاضی, فیزیک, شیمی, برق و کامپیوتر دو دانشگاه, تفاوت چندانی مشاهده نگردید. این بدان معنا بود که آن ها, میزان تاثیر این عوامل بر کیفیت را تا حدودی یکسان دانسته اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

یمنی دوزی سرخابی، محمد، و بهادری حصاری، مریم. (1387). مقایسه برخی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی شریف. آموزش عالی ایران، 1(1)، 57-80. SID. https://sid.ir/paper/135923/fa

Vancouver: کپی

یمنی دوزی سرخابی محمد، بهادری حصاری مریم. مقایسه برخی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی شریف. آموزش عالی ایران[Internet]. 1387؛1(1):57-80. Available from: https://sid.ir/paper/135923/fa

IEEE: کپی

محمد یمنی دوزی سرخابی، و مریم بهادری حصاری، “مقایسه برخی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی شریف،” آموزش عالی ایران، vol. 1، no. 1، pp. 57–80، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135923/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button