مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

56
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

12
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارت مثبت اندیشی بر تاب آوری پرستاران طی همه گیری کووید-19 - کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 58

چکیده

 1مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی برمبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده برتاب آوری پرستاران در شرایط همه گیری کووید-19 انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون می باشد که جامعه آماری آن را پرستاران شاغل بیمارستان شهرستان های آباده و اقلید در استان فارس در سال 1400 تشکیل می دادند. بر اساس معیار ورود 98 پرستار انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله(49=n) و کنترل(49=n) قرار گرفتند. برای مداخله, آموزش مثبت اندیشی به شیوه حضوری و بحث گروهی در هشت جلسه 120 دقیقه ای بصورت هفته ای دو جلسه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مشخصات دموگرافیک, پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون و پرسشنامه محقق ساخته مثبت اندیشی بود. همچنین پرسشنامه سازه های مدل رفتار برنامه ریزی شده نیز قبل و بعد ازمداخله جمع آوری شد. مدت زمان آموزش دو ماه بود. داده ها با نرم افزارSPSS نسخه 26 و با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: بر اساس یافته های این پژوهش, میانگین تاب آوری پرستاران پس آزمون در گروه مداخله (2/6 ± 02/60) به طور معنی داری بیش از گروه کنترل (5/3 ± 6/52) بود. میانگین مثبت اندیشی پرستاران در پس آزمون در گروه مداخله (75/4 ± 6/176) و کنترل (1/5 ± 04/85) بود. همچنین بعد از آموزش مهارت های مثبت اندیشی میانگین نمره تاب آوری و ابعاد آن در گروه مداخله(1/3 ± 6/89)  به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل(6/3 ± 18/53) بود (001/0> P). نتیجه گیری: آموزش مهارت های مثبت اندیشی یک رویکرد بدون عارضه, کم هزینه و قابل اجرا است که اثربخشی آن در این مطالعه مورد تایید قرار گرفت و لذا می توان از آن به صورت فراگیر به عنوان یک برنامه توانمندسازی استفاده کرد.   این مقاله, حاصل از پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بهداشت و ارتقا سلامت, دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button