مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

68
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

8
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر گروه درمانی متمرکز بر هیجان (EFGT) بر بدتنظیمی هیجانی، تکانشگری و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان دختر خودآسیب رسان

صفحات

 صفحه شروع 102 | صفحه پایان 114

چکیده

 1مقدمه: مطالعات زیادی اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر هیجان (EFGT) را بر انواع آسیب­ شناسی روانی در گروه­ های آسیب­ پذیر نشان داده ­اند. با این ­حال, مشخص نیست که آیا این مداخله برای دانش آموزان خودآسیب­ رسان مؤثر است یا خیر. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر EFGT بر بدتنظیمی هیجانی, تکانشگری و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان دختر خودآسیب ­رسان انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون و پیگیری بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر, کلیه ی دانش ­آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که از این میان 45 دانش­ آموز با روش نمونه ­گیری چند مرحله ای و با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند و به ­طور تصادفی و برابر به گروه ­های آزمایش, پلاسیبو و گواه (هر کدام 15 دانش ­آموز) تخصیص یافتند. شرکت­ کنندگان قبل و بعد از گروه­ درمانی و در مرحله پیگیری, پرسشنامه رفتارهای خودآسیب­رسان, پرسشنامه بدتنظیمی هیجانی, مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی و پرسشنامه تکانشگری را تکمیل کردند. پروتکل درمان هیجان مدار واتسون و گرینبرگ (2006) در 8 جلسۀ 90 دقیقه ای طی 2 ماه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط از طریق نرم افزار SPSS-25 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که EFGT می­تواند به ­طور معناداری موجب کاهش نمرات بدتنظیمی هیجانی, تکانشگری, گرایش به رفتارهای پرخطر و خودآسیب­رسان دانش ­آموزان در گروه آزمایش نسبت به گروه­ های پلاسیبو و گواه گردد و این نتایج در مرحله پیگیری پایدار بود  (01/0p<).
نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاضر حمایت تجربی مناسبی برای تاثیر EFGT در جهت کاهش بدتنظیمی هیجانی, تکانشگری, تمایل به رفتارهای پرخطر و تمایلات خودآسیبی در دانش آموزان در معرض خطر فراهم آورد. از این ­رو, متخصصان بالینی و روان ­درمان­گران می­ توانند از این مداخله برای درمان مؤثر مشکلات هیجانی, رفتارهای پرخطر و تمایلات خودآسیبی در دانش ­آموزان بهره گیرند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button