مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

20
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

12
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی مهارت های بالینی عملی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 87

چکیده

 1مقدمه: به رغم اهمیت کسب شایستگی ها و صلاحیت های بالینی برای دانشجویان پزشکی, بررسی ها نشان می دهد که دانشجویان مهارت های بالینی لازم را کسب نکرده اند؛ لذا این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت مهارت های بالینی عملی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. روش کار: در این مطالعه ی مقطعی که در سال 1401 انجام شد, تمام کارورزان ورودی سال های 94 و 95 وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول کارورزانی که در حال گذراندن 3 تا 4 ماه ابتدای دوره کارورزی بودند . گروه دوم کارورزانی که در حال گذراندن 2 تا 3 ماه آخر دوره بودند. وضعیت آموزش مهارت های بالینی عملی آن ها به صورت خود ارزیابی با استفاده از پرسش نامه ی استانداردشده با ضریب پایایی 87/0 جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در خود ارزیابی انجام شده, مهارت های اندازه گیری تعداد نبض, تعداد تنفس, سوند مثانه, اندازه گیری فشار خون  و سوند معده از دسته مهارت های اول و مهارت بخیه زدن از دسته مهارت های دوم بالاترین میانگین نمره را داشتند. اختلاف میانگین مهارت های دسته ی دوم در بین دو گروه معنادار بود. این اختلاف در دو دسته ی دیگر معنادار نبود. نتایج: با توجه به پایین بودن نمره ی خودارزیابی بعضی از مهارت ها و نیز نقش مرکزی مهارت های بالینی به عنوان مهم ترین منبع کسب مهارت ها, ارتقای کیفیت آموزش در این مرکز و گسترش فعالیت های آن می تواند راهکار مناسبی برای حل این مشکل باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button