مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,271
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,438
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی مخاطب پنداری، در حوزه رسانه ها، جهانی شدن و عصر پس از دهکده جهانی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 113

چکیده

 مقاله ابتدا به سیر تحول «نقش پنداری» از انسان های مقابل رسانه ها پرداخته و تفاوت هر یک از آنها را نشان داده است؛ تفاوتی که در منابع علوم ارتباطات, به ترتیب تاریخی, با اصطلاحاتی همچون مخاطب, گیرنده, مصرف کننده و اخیرا, ارتباط گیر معرفی می شده است. و بر این نکته تاکید شده که تغییر تصور «انسان مقابل رسانه ها» از موجودی منفعل به موجودی فعال, حاصل تحولاتی است که جهانی شدن مهم ترین آنهاست. بارزترین خصلت ارتباط گیر, استقلال او «انتخاب مبتنی بر نیازهای ارتباطی» است و به موازات تحولات دهه های آینده در حوزه ICT, توان گزینشگری او به شدت افزایش خواهد یافت و او به «ارتباط گیر گزینشگر» تبدیل خواهد شد. به دلیل تاخیر کشورهای در حال توسعه در دستیابی به رسانه های جدید و در واقع, تاخیر در ورود به عصر کهکشان گوتنبرگ و کهکشان مارکنی نگاه فرستندگان پیام در کشورهای در حال توسعه به آن سوی رسانه ها, همچنان نگاه مخاطب محور است و در نتیجه, سیر تحول «نقش پنداری» از انسان های مقابل رسانه ها از «مخاطب» به «ارتباط گیر» طی نشده است. پدیده «مخاطب پنداری» در برخی کشورهای در حال توسعه, در آینده, به تامین نیازهای بومی رسانه ای ارتباط گیران آنان آسیب های جدی وارد خواهد کرد و باعث خواهد شد که زمینه برای رویکرد به تولیدات رسانه های بیگانه فراهم شود و در نتیجه, ویژگی های فرهنگی به گونه ای ناخواسته تغییر کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محسنیان راد، مهدی. (1387). آسیب شناسی مخاطب پنداری, در حوزه رسانه ها, جهانی شدن و عصر پس از دهکده جهانی . تحقیقات فرهنگی ایران، 1(3 (پیاپی 3))، 79-113. SID. https://sid.ir/paper/136978/fa

Vancouver: کپی

محسنیان راد مهدی. آسیب شناسی مخاطب پنداری, در حوزه رسانه ها, جهانی شدن و عصر پس از دهکده جهانی . تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1387؛1(3 (پیاپی 3)):79-113. Available from: https://sid.ir/paper/136978/fa

IEEE: کپی

مهدی محسنیان راد، “آسیب شناسی مخاطب پنداری, در حوزه رسانه ها, جهانی شدن و عصر پس از دهکده جهانی ،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 1، no. 3 (پیاپی 3)، pp. 79–113، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136978/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button