مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

973
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین مولفه های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 144

چکیده

 احساس تعلق ملی به عنوان یکی از مولفه های سرمایه اجتماعی, واژه ای کلیدی در فرهنگ ملی است. هرگونه تعریف از جامعه با پذیرش احساس تعلق و تعهد انجام می شود و جامعه تا اندازه ای به این علت وجود دارد که مردم, احساس مثبتی درباره آن دارند. احساس تعلق ملی, یکی از امور مهم هر جامعه ای قلمداد می شود و شناخت درست آن و آگاهی کامل مسئولان و مجریان امر, درباره عوامل اجتماعی موثر بر آن می تواند گام موثری برای شناخت مسائل موجود در جامعه باشد. مقاله حاضر رابطه بین مولفه های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد را بررسی کرده است. جامعه آماری پژوهش, تمام شهروندان 15 تا 65 ساله شهر یزد هستند که با استفاده از فرمول کوکران, 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها, پرسش نامه محقق ساخته است که از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است. روش نمونه گیری نیز به صورت خوشه ای چندمرحله ای بوده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین عرفی شدن, مصرف گرایی, و شبکه های اجتماعی مجازی با تعلق ملی, رابطه معکوس و معناداری وجود دارد, اما رابطه سن و ترجیحات ارزشی با تعلق ملی, مستقیم و معنادار بوده است. در معادله رگرسیون, متغیرهای مستقل توانسته اند 39 درصد از تغییرات متغیر تعلق ملی را تبیین کنند. بیشترین اثرگذاری بر روی متغیر وابسته (تعلق ملی) به ترتیب متعلق به متغیر عرفی شدن, سن, ترجیحات ارزشی, و مصرف گرایی بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهمند، مهناز، و دامن باغ، مرتضی. (1396). بررسی رابطه بین مولفه های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد. تحقیقات فرهنگی ایران، 10(1 (پیاپی 37) )، 117-144. SID. https://sid.ir/paper/137016/fa

    Vancouver: کپی

    فرهمند مهناز، دامن باغ مرتضی. بررسی رابطه بین مولفه های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1396؛10(1 (پیاپی 37) ):117-144. Available from: https://sid.ir/paper/137016/fa

    IEEE: کپی

    مهناز فرهمند، و مرتضی دامن باغ، “بررسی رابطه بین مولفه های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 10، no. 1 (پیاپی 37) ، pp. 117–144، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137016/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button