مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,240
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل روایت در آگهی های داستانی تلویزیون

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 21

چکیده

 یک آگهی تبلیغاتی به مثابه متنی رسانه ای از تمهیدات گوناگونی برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده می کند. در میان این تمهیدات, روایت و روایت گری عامل مهمی در صورت بندی متن آگهی است و ساختار روایتی بسیاری از آگهی های تلویزیونی, از ویژگی ها و عناصر یک داستان کوتاه بهره می گیرد. حوزه های روایت شناسی, تبلیغات و بازاریابی, مطالعات تلویزیون و ارتباطات, در سامان یافتن هدفمند واحدهای متنی این نوع آگهی ها دخالت می کنند و از سویی دیگر به همراه رمزگان فرهنگی, مجرای ارتباط متن با جهان خارج از آن به شمار می روند. نقطه آغاز پژوهش, بر اساس تمایز نظری میان روایت و داستان, تفکیک میان «آگهی های داستانی» از آگهی هایی است که ساختار داستانی بر روایت آنها غالب نیست. در وهله نخست, با بررسی پهنانگر, آگهی های داستانی مورد مطالعه از منظر ساختار روایت به چهار دسته مختلف تقسیم شده است. کنشگران دخیل در این آگهی ها نیز بر اساس نحوه ارتباط با کالاها و موضوعات مورد تبلیغ, به چهار نوعِ کلی دسته بندی شده اند. در نهایت, با اتخاذ رویکردهای نشانه شناسی و تحلیل گفتمان انتقادی, مطالعه عمقی نمونه ها نشان می دهد قطب بندی اشخاصِ داستانی در این متون بر «مصرف» یا «اطلاعِ» آنها از ویژگی های کالاها و خدمات مبتنی است و این آگهی ها به دلیل ماهیت متنی خود, امکان خوانش هایی متفاوت و گاه متضاد با خوانش آرمانی و رسمی را فراهم می سازند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گیویان، عبداله، و احمدی، شهرام. (1389). تحلیل روایت در آگهی های داستانی تلویزیون. تحقیقات فرهنگی ایران، 3(4 (پیاپی 12))، 1-21. SID. https://sid.ir/paper/137039/fa

Vancouver: کپی

گیویان عبداله، احمدی شهرام. تحلیل روایت در آگهی های داستانی تلویزیون. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1389؛3(4 (پیاپی 12)):1-21. Available from: https://sid.ir/paper/137039/fa

IEEE: کپی

عبداله گیویان، و شهرام احمدی، “تحلیل روایت در آگهی های داستانی تلویزیون،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 3، no. 4 (پیاپی 12)، pp. 1–21، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137039/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button