Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,833
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,407
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد رویکرد رولان بارت برای تحلیل نشانه شناختی بازنمایی گفتمان «ایرانی - اسلامی» در آگهی های تجاری تلویزیونی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 159

چکیده

 هدف این مقاله, مطالعه نحوه بازنمایی گفتمان «ایرانی - اسلامی» در آگهی های تجاری تلویزیونی در ایران است. در واقع مساله پژوهشی این مقاله آن است که با توجه به تاکید قوانین نظام سیاسی ایران برای گنجاندن ارزش ها و باورهای دینی و نیز نمادها و نشانه های فرهنگ و تمدن ایرانی, نیاز است تا میزان پیروی از این قوانین اندازه گیری شود. این وجه از فعالیت های تلویزیون ایران به لحاظ پژوهشی تا به امروز ناشناخته مانده و در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است. ما در این مقاله با مدنظر قرار دادن آگهی های تجاری به مثابه یک متن فرهنگی, بر اساس رویکرد نشانه شناختی رولان بارت, آنها را مورد تحلیل قرار داده ایم. تحلیل های آگهی های نمونه در این مقاله نشان می دهند که گرچه در محتوای آگهی های پخش شده از تلویزیون ایران, از مفاهیم دینی و نمادهای فرهنگی استفاده شده, اما این موضوع در مورد ارزش های دینی به شکل استفاده ابزاری بوده است و نه محتوایی. همچنین, این تحلیل ها نشان می دهند اگر چه نمادهای فرهنگ ایرانی و مفاهیم ملی گرایانه و میهن پرستانه بازنمایی شده اند, اما این بازنمایی گاهی اوقات به شکل شعاری و کلیشه صورت گرفته است. در مجموع می توان گفت آگهی های تلویزیونی ایران, به عنوان یکی از ژانرهای تلویزیونی در بازنمایی گفتمان ایرانی - اسلامی (حداقل تا سال 1387) چندان موفق نبوده اند و به اهداف مورد انتظار و تعریف شده, دست نیافته اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عبدالهیان، حمید، و حسنی، حسین. (1388). کاربرد رویکرد رولان بارت برای تحلیل نشانه شناختی بازنمایی گفتمان «ایرانی - اسلامی» در آگهی های تجاری تلویزیونی در ایران. فصلنامه علوم اجتماعی، -(47)، 125-159. SID. https://sid.ir/paper/93250/fa

Vancouver: کپی

عبدالهیان حمید، حسنی حسین. کاربرد رویکرد رولان بارت برای تحلیل نشانه شناختی بازنمایی گفتمان «ایرانی - اسلامی» در آگهی های تجاری تلویزیونی در ایران. فصلنامه علوم اجتماعی[Internet]. 1388؛-(47):125-159. Available from: https://sid.ir/paper/93250/fa

IEEE: کپی

حمید عبدالهیان، و حسین حسنی، “کاربرد رویکرد رولان بارت برای تحلیل نشانه شناختی بازنمایی گفتمان «ایرانی - اسلامی» در آگهی های تجاری تلویزیونی در ایران،” فصلنامه علوم اجتماعی، vol. -، no. 47، pp. 125–159، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93250/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا