مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه برداشت ها از یادگیری و رویکردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان: یک تحلیل مدل سازی معادله ساختاری

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 143

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان مؤلفه های تشکیل دهندة برداشت ها از یادگیری (به خاطرسپاری اطلاعات, درک و فهم و استفاده از اطلاعات, تغییر شخصی و شایستگی اجتماعی, به عنوان متغیر های پیش بین) و رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان (رویکرد سطحی, رویکرد راهبردی و رویکرد عمیق (به عنوان متغیر میانجی)) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری همه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 96-95 بودند که 352 نفر به عنوان نمونه پژوهش با روش تصادفی طبقه ای نسبتی از میان آن ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه برداشت های یادگیری (اقتباس از پوردی و هاتی, 2002) و پرسشنامه رویکردهای یادگیری و مهارت های مطالعه دانشجویان (اقتباس از تیت و همکاران, 1998) بود. به منظور تحلیل داده ها, از مدل سازی معادله ساختاری در نرم افزار Lisrel v8. 8 استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدل مفروض پژوهش به خوبی با داده ها تطبیق دارد. بر اساس نتایج حاصل, اثر مستقیم متغیر درک و فهم و استفاده از اطلاعات بر دو متغیر رویکرد سطحی و رویکرد عمیق در یادگیری و همچنین اثر مستقیم شایستگی اجتماعی بر اتخاذ رویکرد عمیق در یادگیری, مثبت و معنادار بود. همچنین, اثر غیرمستقیم درک, فهم و استفاده از اطلاعات بر رویکرد راهبردی با میانجی رویکرد عمیق, مثبت و معنادار بود. علاوه بر این, رویکرد عمیق نقش میانجی معناداری میان یادگیری به عنوان تغییر شخصی و رویکرد راهبردی و همچنین میان یادگیری به عنوان توسعه شایستگی اجتماعی و رویکرد راهبردی داشت. نتایج نشان داد اتخاذ رویکرد عمیق در یادگیری, زمینه بهتری را برای در پیش گرفتن رویکرد راهبردی توسط دانشجویان فراهم می کند. اتخاذ این رویکرد نه تنها تأثیرات خود در یادگیری را برای دانشجو در پی دارد, بلکه می تواند زمینه و شرایط را برای اتخاذ رویکرد راهبردی که از مهم ترین رویکردهای یادگیری در میان فراگیران است را در میان دانشجویان فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ شعاعی، مهلا، سلطانی، اصغر، و مطهری نژاد، حسین. (1398). رابطه برداشت ها از یادگیری و رویکردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان: یک تحلیل مدل سازی معادله ساختاری. پژوهش در نظام های آموزشی، 13(46 )، 123-143. SID. https://sid.ir/paper/137467/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ شعاعی مهلا، سلطانی اصغر، مطهری نژاد حسین. رابطه برداشت ها از یادگیری و رویکردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان: یک تحلیل مدل سازی معادله ساختاری. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1398؛13(46 ):123-143. Available from: https://sid.ir/paper/137467/fa

    IEEE: کپی

    مهلا شیخ شعاعی، اصغر سلطانی، و حسین مطهری نژاد، “رابطه برداشت ها از یادگیری و رویکردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان: یک تحلیل مدل سازی معادله ساختاری،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 13، no. 46 ، pp. 123–143، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137467/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button