مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

91
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

54
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش و پیگیری تلفنی توسط پرستار (تله نرسینگ) بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی مادران باردار دیابتی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی فاطمیه ی همدان در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 140 | صفحه پایان 149

چکیده

 1سابقه و هدف: آموزش یکی از شیوه های اساسی پیشگیری, درمان و کنترل بیماری های مزمن, از جمله دیابت است. پیگیری تلفنی نه تنها در کاهش هزینه ها, بلکه در ارائه ی مراقبت پرستاری و خودکارآمدی بیماران نقش مؤثری ایفا می کند. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پرستار بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران باردار دیابتی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی فاطمیه ی همدان در دوران پاندمی کرونا در سال 1400 انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی, 83 مادر مبتلا به دیابت بارداری مراجعه کننده به مرکز فاطمیه ی همدان به صورت تصادفی, به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه ی سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیت شناختی و بیماری, پرسش نامه ی  DMSESو QOL بود. پیگیری تلفنی همراه با آموزش بلافاصله پس از ترخیص در ماه اول, هر هفته دو مرتبه و در ماه دوم, هر هفته یک بار در گروه مداخله انجام شد. از نرم افزار SPSS نسخه ی 23 برای تحلیل داده ها استفاده شد.  یافته ها: میانگین خودکارآمدی و کیفیت زندگی دو گروه قبل از مداخله, اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد. پس از ارائه ی آموزش به گروه مداخله, میانگین خودکارآمدی و کیفیت زندگی گروه مداخله به طور معنی داری, در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافت (0.001< P). نتیجه گیری: به نظر می­رسد که استمرار در آموزش طی تماس­های تلفنی, راحت و دردسترس بودن نوع پیگیری­ها موجب شده است تا بیماران گروه مداخله رغبت لازم برای اجرا و ادامه­ی آموزش­ها را داشته باشند و این تمرین و تکرار موجب بهبود خودکارآمدی در این بیماران شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button