مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

543
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش رویکرد کیفیت زندگی درمانی بر ابعاد بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه بهزیستی ذهنی مفهومی کلی و یکپارچه است و به ارزیابی و ادراک شخصی افراد از کیفیت زندگی شان اطلاق می شود. پژوهش حاضر با هدف کلی تعیین تاثیر آموزش رویکرد کیفیت زندگی درمانی بر ابعاد بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش کار پژوهش حاضر مطالعه ای از نوع نیمه تجربی به روش پیش آزمون پس آزمون با استفاده از گروه کنترل و آزمون بود. جامعه این پژوهش دانشجویان پرستاری سال سوم و چهارم از دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه تهران در سال 1396 بودند که 89 نفر نمونه, به شیوه سرشماری و با توجه به معیارهای ورود در مطالعه شرکت داده شده و با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون قرار گرفتند. پرسشنامه بهزیستی ذهنی در دو نوبت توسط گروه کنترل تکمیل شد. سپس گروه آزمون پرسشنامه بهزیستی ذهنی را در دو نوبت, قبل و پس از انجام مداخله, تکمیل نمودند. داده ها با کمک نرم افزار SPSS16, آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون های من ویتنی, ویلکاکسون, تی مستقل, پیرسون و آنالیز کوواریانس) تحلیل شدند. یافته ها تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه تحت مطالعه از نظر مشخصات جمعیت شناختی یافت نشد. همچنین با توجه به نتایج حاصل از آنالیز کواریانس, پس از کنترل اثر نمرات عاطفه ی منفی در زمان پایه, نمره ی عاطفه ی منفی در گروه کنترل از نظر آماری به طور معنی داری بزرگتر از مقدار آن در گروه آزمون بود (43/5F1, 88= و 02/0p=). تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه تحت مطالعه از نظر میزان عاطفه ی مثبت و رضایت مندی در انتهای مطالعه مشاهده نشد. نتیجه گیری آموزش کیفیت زندگی درمانی می تواند بر کاهش عاطفه منفی دانشجویان پرستاری موثر واقع گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقوی لاریجانی، ترانه، نیکبخت نصرآبادی، علیرضا، یونس پور، شیما، و عرشی ها، مرجان السادات. (1397). تأثیر آموزش رویکرد کیفیت زندگی درمانی بر ابعاد بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری، 13(3 )، 27-33. SID. https://sid.ir/paper/138410/fa

    Vancouver: کپی

    تقوی لاریجانی ترانه، نیکبخت نصرآبادی علیرضا، یونس پور شیما، عرشی ها مرجان السادات. تأثیر آموزش رویکرد کیفیت زندگی درمانی بر ابعاد بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری[Internet]. 1397؛13(3 ):27-33. Available from: https://sid.ir/paper/138410/fa

    IEEE: کپی

    ترانه تقوی لاریجانی، علیرضا نیکبخت نصرآبادی، شیما یونس پور، و مرجان السادات عرشی ها، “تأثیر آموزش رویکرد کیفیت زندگی درمانی بر ابعاد بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری،” پژوهش پرستاری، vol. 13، no. 3 ، pp. 27–33، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138410/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button