مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر دانش، نگرش و باورهای بیماران نارسایی عروق کرونر نسبت به علایم انفارکتوس میوکارد

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 64

چکیده

 مقدمه: بیماری های عروق کرونر از جمله مشکلات شایع بهداشتی در دنیا محسوب شده که احتمال ابتلا به انفارکتوس میوکارد در آنها نسبت به جمعیت سالم بیشتر است. افزایش آگاهی, نگرش و باور این بیماران از علایم انفارکتوس میوکارد نقش مهمی در کاهش تاخیرات پیش بیمارستانی دارد و آموزش پرستاری می تواند نقش مهمی را در رسیدن به این هدف ایفا کند. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش پرستاری بر دانش, نگرش و باور بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر در پاسخ به علایم انفارکتوس انجام شده است.روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده است. نمونه های این پژوهش 170 بیمار مبتلا به یکی از بیماری های عروق کرونر بستری در بیمارستان شهید رجایی تهران هستند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی سازی بلوک بندی شده به دو گروه مساوی تجربه و کنترل تخصیص داده شدند. در این مطالعه گروه تجربه تحت آموزش پرستاری قرار گرفت و در نهایت دو گروه تجربه و کنترل با هم مقایسه شدند. نتایج حاصل از مطالعه با روش های آماری توصیفی, تی مستقل و تی زوجی تحلیل شدند.یافته ها: نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمره دانش, نگرش و باور بیماران گروه تجربه قبل و بعد از اجرای مداخله پرستاری وجود داشته است (p=0.001). همچنین میانگین نمره دانش, نگرش و عقاید بیماران گروه تجربه در مقایسه با گروه کنترل بعد از اجرای مداخله افزایش یافته است (نمره دانش از 12.05 به 17.45, نمره نگرش از 9.64 به 12.91 و نمره باور از 15.95 به 18.50).نتیجه گیری: اجرای برنامه های آموزش پرستاری می تواند نقش مهمی را در بالا بردن دانش و نگرش بیماران قلبی در معرض خطر انفارکتوس میوکارد داشته باشد. لذا توجه به امر آموزش پرستاری مستمر و دقیق به بیماران بستری به منظور کاهش تاخیرات پیش بیمارستانی ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، مریم، ملکی، صدیقه، شوقی، مهناز، عزیزی، فرح، و مقیمی، سهیلا. (1392). تاثیر آموزش بر دانش, نگرش و باورهای بیماران نارسایی عروق کرونر نسبت به علایم انفارکتوس میوکارد. پژوهش پرستاری، 8(29)، 57-64. SID. https://sid.ir/paper/138414/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی مریم، ملکی صدیقه، شوقی مهناز، عزیزی فرح، مقیمی سهیلا. تاثیر آموزش بر دانش, نگرش و باورهای بیماران نارسایی عروق کرونر نسبت به علایم انفارکتوس میوکارد. پژوهش پرستاری[Internet]. 1392؛8(29):57-64. Available from: https://sid.ir/paper/138414/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسماعیلی، صدیقه ملکی، مهناز شوقی، فرح عزیزی، و سهیلا مقیمی، “تاثیر آموزش بر دانش, نگرش و باورهای بیماران نارسایی عروق کرونر نسبت به علایم انفارکتوس میوکارد،” پژوهش پرستاری، vol. 8، no. 29، pp. 57–64، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button