مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

29
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

19
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر بر مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی در توسعه دوره های M OOC از دیدگاه خبرگان آموزش مجازی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 1مقدمه: عوامل زیادی بر مشارکت دانشگاه ­ها در توسعه دوره­ های موک تاثیرگذار است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر بر مشارکت دانشگاه ­های­ علوم ­پزشکی در توسعه دوره­های موک از دیدگاه خبرگان و متخصصین آموزش مجازی دانشگاه ­های  علوم­پزشکی انجام شده است. روش ­ها: تحقیق توصیفی پیمایشی در سال 1401-1400  بر روی 206 نفر از خبرگان آموزش­ مجازی دانشگاه­ های علوم ­پزشکی ایران انجام شد. ابزار پژوهش, پرسشنامه­ ی محقق ساخته شامل 27 گویه با مقیاس لیکرت 5 گزینه­ای بود. روایی ابزار با روش تحلیل محتوا (CVI=93.95, CVR=0.79) و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0/94 تایید شد. داده ­ها از طریق آزمون­ های  tزوجی, t مستقل و ANOVA و با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: مقایسه وضعیت موجود و مطلوب مولفه­ ها نشان دادکه وضعیت موجود به طور معناداری در  مولفه­ های فرهنگی (0/001>P, 32/54=t), ساختاری (0/001>P, 31/47=t), سیاسی (0/001>P, 32/05=t), و نیروی انسانی (0/001>P, 34/66=t), کمتر از میزان مطلوب بوده است. در بررسی وضعیت موجود گویه ­ها, میانگین نمره برگزاری جشنواره ­های ملی (0/92±1/67), تشویق فعالیت­ های برجسته (0/82±1/67), احساس تعلق و عضویت اساتید به عنوان عضوی از توسعه ­دهندگان موک (0/95±1/77), وجود مکانیسم ­های انگیزشی برای اساتید (1/01±1/82) و نیروهای ستادی (131±1/82) کمترین امتیاز را داشتند. همچنین میانگین نمرات گویه های توزیع عادلانه قدرت (1/02±1/94) و سودآوری مناسب (1/06±1/89) نیز پائین بودند. در بررسی­ وضعیت مطلوب, شرکت­ کنندگان  بر پشتیبانی مراکز توسعه آموزش مجازی (0/66±4/66), توانمندسازی اساتید (0/74±4/65), مکانیسم­ های انگیزشی (55/79±4/0), و تدوین شاخص و راهنما (0/79±4/54), بیشترین تاکید را داشتند. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می ­توان گفت توسعه دوره­ های موک امری چند بعدی است. تعیین مکانیسم­ های انگیزشی, ارتباط تعاملی متولیان موک با دانشگاه ­های علوم­ پزشکی, توجه به توزیع عادلانه قدرت در توزیع منابع و اختیارات و ایجاد اهداف و منافع مشترک در ایجاد حس یکپارچگی و هم ­افزایی بین فعالیت ­ها موثر و ضروری به نظر می ­رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button