مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: حیات علمی امام علی (ع) از منظر اندیشمندان غیرمسلمان و مستشرقان (عنوان عربی: الحیاة العلمیة للإمام علی (علیه السلام) برؤیة العلماء المعاصرین غیر المسلمین والمستشرقین)

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 70

کلیدواژه

کلیدواژه فارسی: علی (ع)Q3
مستشرق (کلیدواژه عربی: الإمام علی (علیه السلام)Q3
المستشرق)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:جایگاه برتر علمی امام علی (ع) نه تنها در باور شیعیان, امری مسلم است, بلکه اهل سنت و بسیاری از اندیشمندان غیرمسلمان و مستشرقان نیز به آن اعتراف دارند. اندیشمندان غیر مسلمان و مستشرقان درباره جایگاه علمی امام علی (ع) دو دیدگاه ارائه کرده اند: از یکسو, بسیاری از ایشان با استفاده از منابع معتبر و نگاهی محققانه, دیدگاهی مثبت ارائه کرده و برجستگی های علمی آن بزرگوار را در حوزه تفسیر, فقه, قضا, ادبیات عرب, خطابه و... تشریح نموده و خدمات علمی ایشان را ارزیابی کرده و به تحسین ایشان پرداخته اند. و از سوی دیگر, عده ای اندک از مستشرقان با اهداف مغرضانه و در مواردی با استفاده از منابع نامعتبر, درخصوص جایگاه علمی آن حضرت, در برخی از عرصه ها تشکیک کرده, دلیل عدم موفقیت ایشان را ناشی از برخی ناتوانی ها دانسته اند. این مقاله با رویکرد اسنادی به بررسی حیات علمی حضرت علی (ع), از منظر مستشرقان و اندیشمندان غیر مسلمان می پردازد. و درصصد نقد دیدگاه دوم است.   چکیده عربی:إن المکانة العلمیة المرموقة للإمام علی (علیه السلام) هی لیست من معتقدات الشیعة الثابتة فحسب, بل إن أهل السنة والکثیر من العلماء غیر المسلمین والمستشرقین یذعنون بذلک. فالعلماء غیر المسلمین والمستشرقون بالنسبة إلی الإمام علی (علیه السلام) ینقسمون إلی فئتین, فالکثیر منهم ذهبوا إلی مدحه وبیان خدماته العلمیة وذلک اعتمادا علی المصادر المعتبرة واتباع منهج تحقیقی, حیث ذکروا أمورا إیجابیة بشأنه ووضحوا نبوغه العلمی فی مجالات التفسیر والفقه والقضاء والأدب العربی والخطابة, وما إلی ذلک.ولکن هناک عدد قلیل من المستشرقین شککوا بمکانته العلمیة فی بعض المجالات لأسباب مغرضة واعتمادا علی مصادر غیر معتبرة, وادعوا أن سبب عدم نجاحه ناشئ من عجزه. ویتمحور البحث فی هذه المقالة حول دراسة الحیاة العلمیة للإمام علی (علیه السلام) من وجهة نظر المستشرقین والعلماء غیر المسلمین, وذلک بأسلوب وثائقی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی ندوشن، محمدرضا. (1390). عنوان فارسی: حیات علمی امام علی (ع) از منظر اندیشمندان غیرمسلمان و مستشرقان (عنوان عربی: الحیاة العلمیة للإمام علی (علیه السلام) برؤیة العلماء المعاصرین غیر المسلمین والمستشرقین). تاریخ در آینه پژوهش، 8(3 (پیاپی 31))، 49-70. SID. https://sid.ir/paper/138458/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی ندوشن محمدرضا. عنوان فارسی: حیات علمی امام علی (ع) از منظر اندیشمندان غیرمسلمان و مستشرقان (عنوان عربی: الحیاة العلمیة للإمام علی (علیه السلام) برؤیة العلماء المعاصرین غیر المسلمین والمستشرقین). تاریخ در آینه پژوهش[Internet]. 1390؛8(3 (پیاپی 31)):49-70. Available from: https://sid.ir/paper/138458/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا احمدی ندوشن، “عنوان فارسی: حیات علمی امام علی (ع) از منظر اندیشمندان غیرمسلمان و مستشرقان (عنوان عربی: الحیاة العلمیة للإمام علی (علیه السلام) برؤیة العلماء المعاصرین غیر المسلمین والمستشرقین)،” تاریخ در آینه پژوهش، vol. 8، no. 3 (پیاپی 31)، pp. 49–70، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138458/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button