مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

13
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

9
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط صفات شخصیتی، عوامل جمعیت شناسی و مصرف فعلی مواد/ دارو با فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی: نقش تعدیل کننده ی فعالیت فیزیکی

صفحات

 صفحه شروع 382 | صفحه پایان 393

چکیده

 مقاله پژوهشیمقدمه: مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ارتباط صفات شخصیتی, عوامل جمعیت شناسی, مصرف فعلی مواد/ دارو و فعالیت فیزیکی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی, و بررسی نقش تعدیل کننده ی فعالیت فیزیکی در ارتباط میان صفات شخصیتی و فرسودگی تحصیلی انجام پذیرفت.روش ها: در این مطالعه ی مقطعی که در سال 1398 در شهر زاهدان به مرحله ی اجرا درآمد, 400 دانشجوی پزشکی از چهار مقطع علوم پایه, فیزیوپاتولوژی, کارآموزی و کارورزی با روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند و با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناسی, پرسش نامه ی فعالیت بدنی Baecke, پرسش نامه ی سرشت و منش و پرسش نامه ی فرسودگی تحصیلی Breso تحت ارزیابی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (شامل آزمون Kruskal-Wallis, ضریب همبستگی Spearman, و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی), بهره گرفته شد.یافته ها: در این مطالعه, 156 مرد و 244 زن شرکت داشتند. فراوانی کلی مصرف فعلی مواد/ دارو و فرسودگی تحصیلی به ترتیب 27/5 و 25/8 درصد گزارش شد. نتایج این مطالعه نشان داد که فعالیت فیزیکی, پشتکار و همکاری به صورت منفی و سال های تحصیل در دانشکده ی پزشکی, مصرف فعلی مواد/ دارو و نوجویی به صورت مثبت با فرسودگی تحصیلی در ارتباط می باشند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فعالیت فیزیکی در ارتباط میان نوجویی و فرسودگی تحصیلی نقش تعدیل کننده دارد.نتیجه گیری: به نظر می رسد توجه به عواملی همچون تفاوت های شخصیتی, سال های تحصیل در دانشکده ی پزشکی, مصرف فعلی مواد/ دارو, و همچنین جهت گیری به سمت فعالیت های فیزیکی منظم بتواند سهم قابل توجهی در تغییر سطوح فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی ایفا نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button