مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

6
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدلی برای شبیه سازی عوامل مؤثر بر توسعه اخلاق حرفه ای مدرسین دانشگاه های علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اینکه حساسیت مسائل اخلاقی در هر حرفه به یک اندازه نیست و از آنجایی که محیط های آموزشی و بالاخص دانشگاه های علوم پزشکی, وظیفه خطیر آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه و کمک به توسعه همه جانبه سلامت کشور را به عهده دارند, پژوهش حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف ارائه مدلی برای شبیه سازی عوامل مؤثر بر توسعه اخلاق حرفه ای مدرسین دانشگاه های علوم پزشکی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف, اکتشافی و روش پژوهش, ترکیبی (کیفی ـ کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی, مدرسین دانشگاه های علوم پزشکی و در بخش کمی, مدرسین دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بودند. در بخش کیفی نمونه گیری با روش گلوله برفی تا دستیابی به اشباع نظری (13 نفر) و در بخش کمی به شیوه قضاوتی (30 نفر) انجام شد. ابزار اندازه گیری در بخش کیفی, مصاحبه و در بخش کمی, پرسشنامه دلفی فازی بود. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ مضمون ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ و ﻓﺮﻋﯽ توسعه اخلاق حرفه ای مدرسین دانشگاه های علوم پزشکی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ, ﺳﭙﺲ در ﺑﺨﺶ کمی, عوامل مؤثر شناسایی شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش دلفی فازی اولویت بندی شد و در نهایت معیارهای ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﺪلﺳﺎزی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیه سازی شد. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در بخش ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰار Maxqda 20 و در بخش ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰارهای Excel 16 و AnyLogic 8.9 اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل انجام این پژوهش اصول اخلاقی و اصل محرمانگی رعایت شده و پرسشنامه ها با کسب رضایت آگاهانه و توضیح در مورد اهداف پژوهش به شرکت کنندگان تکمیل شده است . یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش 51 کد اولیه, 10 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی (فردی, آموزشی و پژوهشی) شناسایی شد که عامل فردی به عنوان تأثیرگذارترین عامل توسعه اخلاق حرفه ای مدرسین دانشگاه های علوم پزشکی شناخته شد. همچنین نتایج نشان داد در پایان دوره شبیه سازی, میزان توسعه اخلاق حرفه ای مدرسین دانشگاه علوم پزشکی, 90 درصد ﺷﺪه اﺳﺖ و تمامی اعتبارسنجی های لازم در خصوص شبیه سازی کامل انجام شده که با 120 بار آزمایش, صحه بر نتایج گذاشته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر, مطلوب است تا مدیران دانشگاه های علوم پزشکی توجه ویژه ای به عوامل مؤثر شناسایی شده به ویژه عامل فردی که نقش به سزایی در توسعه اخلاق حرفه ای مدرسین دارند, داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button