مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

42
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

10
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای و غیررایانه ای بر توجه پایدار و برنامه ریزی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 78

چکیده

 1مقدمه: یکی از مشکلات شایع کودکان کم توان ذهنی دشواری در عملکردهای شناختی است. بنابراین, هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای و غیررایانه ای بر توجه پایدار و برنامه ریزی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش کار: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر دوره اول ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 02-1401 بودند. نمونه پژوهش برای هر گروه 12 نفر محاسبه که این افراد با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده با قرعه کشی در سه گروه (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش اول 20 جلسه 45 دقیقه ای بازی های شناختی را با نرم افزار رایانه ای کاپیتان لاگ, گروه آزمایش دوم 20 جلسه 45 دقیقه ای بازی های شناختی را بدون نرم افزار آموزش دید و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی, آزمون رایانه ای عملکرد پیوسته و آزمون رایانه ای برج لندن بودند و داده ها با روش های خی دو, تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه های آزمایش و گواه از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنی داری نداشتند (0/05P>). همچنین, هر دو روش بازی های شناختی رایانه ای و غیررایانه ای در مقایسه با گروه گواه باعث افزایش توجه پایدار و برنامه ریزی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شدند و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (0/001P<). علاوه بر آن, اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای در مقایسه با بازی های شناختی غیررایانه ای در افزایش هر دو متغیر توجه پایدار و برنامه ریزی بیشتر بود (0/001P<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثربخشی بیشتر بازی های شناختی رایانه ای در مقایسه با بازی های شناختی غیررایانه ای بر افزایش عملکردهای شناختی, توجه پایدار و برنامه ریزی بود. بنابراین, متخصصان, روانشناسان و مشاوران می توانند از روش بازی های شناختی رایانه ای برای بهبود عملکردهای شناختی استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button