Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

687
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

333
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چگونگی استقرار مدارس علمیه در شهرهای تاریخی دوره ی اسلامی (مطالعه ی موردی: شهرهای قزوین و اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 449 | صفحه پایان 466

چکیده

 پیش از اسلام, مراکز آموزشی در مجاور کاخ ها, مراکز حکومتی یا آتشکده ها و نقاطی دور از مراکز تجاری قرار داشت, اما در دوران اسلامی, امکان تحصیلات عالی کمابیش برای همة گروه های مردم فراهم شد و مراکز آموزشی در سطح شهر یا در کنار بازار شکل گرفت. هدف از این پژوهش رسیدن به مدلی دربارة معیارهای جانمایی و مکان یابی مدارس در دورة اسلامی است که با بررسی محل استقرار مدارس علمیه در شهرهای قزوین و اصفهان صورت گرفته است. پرسش پژوهش این است که به طور معمول مدرسه های علمیه در چه نقاط و محورهایی ساخته می شدند؟ در این پژوهش از روش تاریخی و توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. مبانی نظری پژوهش بر این دیدگاه استوار است که از یک سو به سبب ارتباط کارکردی و آیینی مدارس با مساجد, به ویژه مسجد جامع و از سوی دیگر به دلیل رعایت محرمیت محله های مسکونی و دوری فضاهای عمومی و مردانه از آن ها, بیشتر مدرسه های علمیه در کنار بازار و گذرهای عمومی شکل می گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد بیشتر مدارس در شهرهای بزرگ, در امتداد راستة بازار شکل می گرفتند و این امر در اصفهان مشهود است, اما از آنجا که عده ای در زمین یا محل مورد نظر مدرسه ای می ساختند, شماری از این مدارس در محله های مسکونی ساخته می شد. مدارس دورة قاجار در قزوین نیز بیشتر در داخل محله های مسکونی شکل گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطان زاده، حسین، خطیبی، سیدمحمدرضا، فعلی، شیما، و سلطان زاده، علیرضا. (1397). چگونگی استقرار مدارس علمیه در شهرهای تاریخی دوره ی اسلامی (مطالعه ی موردی: شهرهای قزوین و اصفهان). پژوهشهای جغرافیای انسانی (پژوهش های جغرافیایی)، 50(2 )، 449-466. SID. https://sid.ir/paper/139168/fa

    Vancouver: کپی

    سلطان زاده حسین، خطیبی سیدمحمدرضا، فعلی شیما، سلطان زاده علیرضا. چگونگی استقرار مدارس علمیه در شهرهای تاریخی دوره ی اسلامی (مطالعه ی موردی: شهرهای قزوین و اصفهان). پژوهشهای جغرافیای انسانی (پژوهش های جغرافیایی)[Internet]. 1397؛50(2 ):449-466. Available from: https://sid.ir/paper/139168/fa

    IEEE: کپی

    حسین سلطان زاده، سیدمحمدرضا خطیبی، شیما فعلی، و علیرضا سلطان زاده، “چگونگی استقرار مدارس علمیه در شهرهای تاریخی دوره ی اسلامی (مطالعه ی موردی: شهرهای قزوین و اصفهان)،” پژوهشهای جغرافیای انسانی (پژوهش های جغرافیایی)، vol. 50، no. 2 ، pp. 449–466، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/139168/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا