مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

28
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه پریشانی روان شناختی و سبک های مقابله ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان: یک مطالعه توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 24

چکیده

 1زمینه و هدف: در طول همه­گیری کرونا ویروس 2019, مردم با سطوح متفاوتی از اضطراب مرتبط با کووید-19 روبرو می­شوند. بسیاری از آن­ها نیز دارای تنش و افسردگی بالایی هستند که ممکن است به سمت سبک­های مقابله­ای ناکارآمد سوق داده شوند. در این راستا, هدف پژوهش حاضر, مقایسه پریشانی روان­شناختی و سبک­های مقابله­ای در سطوح مختلف اضطراب کووید-19 دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسه­ای است. مطالعه حاضر بر روی 200 دانشجوی دانشگاه تهران در سال 1400-1399 که به صورت فراخوان اینترنتی انتخاب شده بودند, انجام شد. شرکت­کنندگان با استفاده از پرسشنامه اضطراب کووید-19, پریشانی روانشناختی و سبک­های مقابله­ با استرس مورد سنجش قرار گرفتند. سپس افرادی که نمره بالاتر از 28 کسب کردند به عنوان دانشجویان دارای اضطراب کووید-19 طبقه­بندی شدند. تحلیل داده­ها نیز با بهره­گیری از روش تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره توسط نرم­افزار SPSS نسخه 24, انجام شد. یافته­ ها: نتایج پژوهش حاضر تفاوت معناداری بین گروه­ها در استرس, اضطراب, افسردگی و سبک­های مقابله­ای مسئله­مدار, هیجان­مدار و اجتنابی نشان داد (001/0>P). براساس نتایج به­دست آمده از این پژوهش, دانشجویان دارای سطوح بالای اضطراب کووید-19 در مقایسه با گروه مقابل از پریشانی روان­شناختی, سبک­های مقابله­ای هیجان­مدار و اجتنابی برخوردار بودند. نتیجه ­گیری: از آنجایی که یکی از دلایل اصلی تشدید بیماری کاهش سلامت روانی افراد است, اهمیت دادن به متغیرهای تاثیرگذار در روند درمان بیماری­های همه­گیر از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به نقش چشمگیر پریشانی روانشناختی و سبک­های مقابله­ای در افزایش اضطراب کووید-19, لازم است در کنار درمان­های پزشکی به ارتقای سلامت روان­شناختی دانشجویان توجه ویژه­ای شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button