مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

24
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و آزمون مدل عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجی گری تاب آوری و خودکارآمدی در شرایط کووید- 19

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 84

چکیده

 1زمینه و هدف: پژوهشگران بر نقش تعیین کننده متغیرهای زیادی از جمله سبک های یادگیری, باورهای انگیزشی, جهت گیری های هدف, نگرش معلم و ...  صحه گذاشته اند هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و آزمون مدل عملکرد تحصیلی دانش آموزان  بر اساس ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجی گری تاب آوری و خودکارآمدی در شرایط کووید 19 بود. روش کار: برای انجام پژوهش حاضر که به روش همبستگی و با طرح مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد از بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران بر اساس نمونه­گیری حداکثری 400 نفر با  روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامه­های پنج عاملی نئو (NEO-FFI-R) مک کری و کاستا (2008), مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی (زیمت, داهلم, زیمت و فارلی, 1988), مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982), مقیاس تاب­آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) را تکمیل کردند. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS وAMOS  تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی و ادراک حمایت اجتماعی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم, از طریق افزایش خودکارآمدی و تاب آوری در دانش آموزان, عملکرد تحصیلی آنها را بهبود می بخشند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق توصیه می­شود معلمین, اولیا و مسولان جهت بهبود عملکرد تحصیلی به متغیرهای ویژگی های شخصیتی و ادراک حمایت اجتماعی توجه ویژه­ای داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button