مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

49
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 200 | صفحه پایان 210

چکیده

 1زمینه و هدف: به طور کلی از روش­های موثر در بهبود تاب­آوری تحصیلی, تاب­آوری تحصیلی و خودآگاهی هیجانی می­تواند روش­هایی آموزشی اشاره داشت که به طور همزمان شناخت, رفتار, عوطف و تعاملات را در بردارند. هدف از انجام پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان متوسطه بود. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل غیر همسان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی 387 دانش آموز دختر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی شهر سوادکوه شمالی در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل داده­اند. تعداد 45 نفر به صورت در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش 15 نفره و یک گروه کنترل 15 نفره جایگزین شدند. جهت جمع آوری داده­ها از پرسشنامه تاب­آوری تحصیلی ساموئلز (2004) استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان برگرفته از دنسرو و همکاران (1979) در 8 جلسه­ی 60 دقیقه­ای و خلاصه جلسات آموزش یادگیری مغزمحور برگرفته از ﮐﺎیﻦ و همکاران (2005) در 8 جلسه 90 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایش انجام شد و برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس اندازه-گیری مکرر با نرم افزار SPSS18 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان متوسطه اثر دارد. آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی اثربخش­تر از آموزش یادگیری مغزمحور بود. یافته های این پژوهش می تواند تلویحات کاربردی به مشاوران ارائه دهد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مقاله, فرضیه بین اثربخشی راهبردهای یادگیری خودگردان و آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی در دانش­آموزان متوسطه تفاوت وجود دارد, تائید شد. اما آموزش یادگیری مغزمحور بر تاب­آوری تحصیلی اثربخش­تر از راهبردهای یادگیری خودگردان بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button