مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

38
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی ساختاری پیش بینی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در نوجوانان دختر بر اساس تمایزیافتگی خود و حساسیت بین فردی با نقش واسطه ای حمایت اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 221 | صفحه پایان 231

چکیده

 1زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ساختاری پیش­بینی سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت در نوجوانان دختر بر اساس تمایزیافتگی خود و حساسیت بین­فردی با نقش واسطه­ای حمایت اجتماعی بود. روش کار: روش پژوهش, توصیفی و از نوع همبستگی با استفاده از معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر متوسطه شهر یزد که در رشته های نظری در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند, تشکیل دادند که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد 340 نفر از این دانش­آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه­گیری در این پژوهش سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر (1987), حمایت اجتماعی ادراک­شده زمیت و همکاران (1988), تمایزیافتگی خود اسکورون و اسمیت (2003), حساسیت بین فردی ﺑوﻳﺲ و ﭘﺎرﻛﺮ (1989) بودند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر جهت بررسی روابط علی بین متغیرها انجام شد. یافته ها: نتایج برازندگی مدل پیشنهادی حاکی از برازش خوب مدل با داده­ها بود. ضرایب مستقیم مدل نشان­ داد تمایزیافتگی خود و حمایت اجتماعی ادراک شده بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت اثر مثبت معنادار دارند و حساسیت بین فردی بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت اثر منفی معنادار دارد. همچنین با ورود متغیر حمایت اجتماعی ادراک­شده به مدل به ترتیب اثر غیرمستقیم تمایزیافتگی خود و حساسیت بین­فردی بر سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت 0814/0 و 0335/0- شد. نتیجه گیری: بنابراین نوجوانان با مشکلات تمایزیافتگی و حساسیت بین فردی در رابطه با دیگران و حفظ روابط صمیمی مشکل دارند و بیشتر تمایل به قطع ارتباط با دیگران دارند که در نتیجه حمایت اجتماعی کمتری از دیگران دریافت می کنند و عدم حمایت اجتماعی باعث بروز رفتارهای ناسازگارانه و کاهش سلامت در این نوجوانان می­شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button