مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

36
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از ارزیابی منفی، اضطراب سخنرانی، کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 239 | صفحه پایان 248

چکیده

 1زمینه و هدف: هدف اصلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ایجاد انعطافپذیری روانی استف لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از ارزیابی منفی, اضطراب سخنرانی, کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانش آموزان دختر انجام گرفت. روش کار: طرح پژوهش, نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع دبیرستان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 شهر فسا تشکیل داد. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز بود که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شده بودند( 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گروه کنترل اختصاص یافتند). درمان به مدت 14 جلسه بر مبنای پروتکل هایس (2004) توسط پژوهشگر انجام شد. داده­های پژوهش با استفاده از مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری (1983), پرسشنامه اضطراب سخنرانی یانگرا (2004), پرسشنامه عملکرد انطباقی- اجتماعی اسپنس (2002) و پرسشنامه رفتارهای غیرمولد تحصیلی ریمکوس (2012) جمع آوری؛ و با روش آماری کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان دهنده تفاوت معناداری در تمام متغیرها بود و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب بهبود معنادار ترس از ارزیابی منفی, اضطراب سخنرانی, کارکردهای اتطباقی اجتماعی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی در گروه آزمایش و مرحله پسآزمون شده بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود شاخص­های روانشناختی دانش آموزان دختر موثر می­باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button