مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

26
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول

صفحات

 صفحه شروع 325 | صفحه پایان 336

چکیده

 1زمینه و هدف: دانش آموزان در رده های مختلف از لحاظ مسایل روانی گروه حساسی محسوب می شوند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری بر هراس اجتماعی در پایان دوره درمان و پیگیری در دانش آموزان دختر متوسطه اول بود. روش کار: پژوهش حاضر طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان بهشهر که در سال 1403 - 1402 در مدارس مشغول به تحصیل بودند که بنا بر استعلام از اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر تعداد 2320 نفر بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 45 نفر بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. در این پژوهش از ابزار استاندارد استفاده شد که پرسشنامه­ها شامل پرسشنامه تنظیم هیجان توسط گارنفسکی و گرایج (2006), پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکارانش (2000) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون کوواریانس و آزمون تعقیبی برونفنی استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که دو شیوه طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری, هراس اجتماعی اثر معنی دار داشتند. همچنین بین نمرات هراس اجتماعی در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری صرف نظر از گروه, تفاوت وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها از بین روش های طرحواره درمانی هیجانی و درمان شناختی رفتاری, درمان شناختی رفتاری در بهبود هراس اجتماعی مؤثرتر واقع شد. به طور کلی, این نتایج بیانگر اهمیت انتخاب رویکرد درمانی مناسب بر اساس نوع مشکل روان شناختی و نیازهای فردی است, زیرا هر کدام از این رویکردها می توانند در زمینه های خاصی نتایج بهتری ارائه دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button