مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

29
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش استرس ادراک شده، ناگویی هیجانی و ذهن آگاهی در پیش بینی افکار خودکشی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 32

چکیده

 1  مقدمه: دانشجویان پرستاری یکی از گروه­های در معرض خطر خودکشی می­باشند و افکار خودکشی یک عامل پیشگویی­کننده مهم برای اقدام به خودکشی و تکمیل آن است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استرس ادراک شده, ناگویی هیجانی و ذهن­آگاهی در پیش­بینی افکار خودکشی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. تعداد 180 نفر از دانشجویان پرستاری در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در نیمه دوم سال 1401 با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983), مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو باگبی و همکاران (1994), مقیاس آگاهی و توجه هوشیارانه برون و رایان (2003) و  مقیاس افکار خودکشی بک (1991) پاسخ دادند. داده‏های جمع­آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین استرس ادراک شده و ناگویی هیجانی با افکار خودکشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). بین ذهن­آگاهی با افکار خودکشی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین, نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نیز آشکار کرد که 9/49 درصد واریانس افکار خودکشی دانشجویان پرستاری به وسیله استرس ادراک شده, ناگویی هیجانی و ذهن‏آگاهی ‏تبیین می‏شود. نتیجه­ گیری:  یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که استرس ادراک­شده و ناگویی هیجانی به­عنوان عامل خطر و ذهن­آگاهی به­عنوان عامل محافظت­کننده در بروز افکار خودکشی نقش دارند. از این رو, برای پیشگیری از اقدام به خودکشی دانشجویان پرستاری توصیه می­شود به درمان­های مبتنی بر تنظیم هیجان, شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی, رفتار درمانی دیالکتیک, درمان مبنی بر ذهنی­ سازی توجه ویژه­ای شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button