مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تغییر برای سلامتی؛ یک مداخله بازاریابی اجتماعی پایین دستی برای کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 297 | صفحه پایان 306

چکیده

 1مقدمه: یکی از مشکلات حوزه سلامت, افزایش گرایش به مصرف غذاهای آماده است. شواهد نشان از تغییرات سریع ساختار مصرف غذا و شیوع چاقی در کشورهای در حال توسعه دارد. بازاریابی اجتماعی به عنوان یک چارچوب تغییر رفتار, کارایی خود را در بهبود جامعه به ویژه کاهش مصرف گرایی نشان داده است. پژوهش حاضر با هدف کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانش آموزان, اقدام به طراحی و پیاده سازی یک پویش بازاریابی اجتماعی نمود. روش ها: این مطالعه از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد بود که بر روی 352 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر یاسوج در بازه زمانی 20 مهر تا 25 دی سال 1397 و با روش نمونه گیری دو مرحله ای تصادفی ساده انجام شد. این پویش مبتنی بر یک مدل ده مرحله ای طراحی و اجرا گردید. طراحی آمیخته مداخله نیز بر مبنای یک پژوهش تکوینی صورت گرفت. یافته ها: کاهش معنی داری در دو متغیر رفتاری میزان مصرف و روند مصرف در گروه آزمون پس از اجرای مداخله در مقایسه با گروه شاهد (05/0 > P) و در مقایسه با مقادیر این متغیرها پیش از انجام مداخله (01/0 > P) وجود داشت. سایر شاخص های ارزیابی پویش مانند آگاهی از پویش با 1/81 درصد, یادآوری پیام ها با 4/79 درصد, تدوین برنامه غذایی هفتگی با 0/60 درصد, توانایی محاسبه شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI) با 7/67 درصد و تعیین سقف ماهانه مصرف با 9/38 درصد نیز حاکی از موفقیت قابل قبول پویش بود. نتیجه گیری: تحقیق حاضر با بهره گیری از رویکرد بازاریابی اجتماعی و طراحی آمیخته مناسب مبتنی بر پژوهش ترکیبی, می تواند به عنوان الگوی مؤثری برای کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button