مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,476
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

280
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های آکوستیکی صوتی کودکان دارای بی کفایتی دریچه کامی- حلقی 4 تا 8 ساله و مقایسه آن با هم سالان طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 540 | صفحه پایان 548

چکیده

 مقدمه: به کارگیری بعضی از مکانیزم های جبرانی برای سازگاری با بی کفایتی دریچه کامی- حلقی Velopharyngeal insufficiency یا VPI) جهت کاهش پرخیشومی و افزایش بلندی صدا, فشار بیشتری را بر حنجره وارد می کند و در نتیجه می تواند منجر به اختلالات صوتی گردد. تعدادی از مطالعات به ویژگی های صوتی افراد با VPI پرداخته اند. تصویری که از این تحقیقات به وجود می آید, نشان دهنده یافته های متنوع و حتی متضاد می باشد. این مطالعه به منظور اندازه گیری دقیقی از ویژگی های آکوستیکی صوتی شامل فرکانس پایه, جیتر (Jitter) و شیمر (Shimmer) در کودکان با 4 VPI تا 8 ساله و کودکان طبیعی هم سن آن ها و پس از آن مقایسه هر یک از این ویژگی ها صورت گرفت.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود که بر روی 80 کودک, 48 کودک در گروه کنترل و 32 کودک دارای VPI صورت گرفت. کودکان بر اساس آزمون پارامتر جهانی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمونه هایی که دارای پرخیشومی متوسط و شدید بودند, واکه /a/ را برای حداقل 4 ثانیه کشیدند و سپس فرکانس پایه, جیتر و شیمر صداهای ضبط شده به وسیله نرم افزار Dr Speech مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی (میانگین, انحراف معیار و آزمون t) بر اساس اهداف پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: تفاوت معنی داری بین میانگین فرکانس پایه, جیتر و شیمر در دو گروه کودکان دارای VPI و طبیعی 4 تا 8 ساله وجود نداشت.نتیجه‎ گیری: با توجه به یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که در کودکان دارای VPI در محدوده سنی 4 تا 8 سال, VPI تاثیر چندانی بر فعالیت های حنجره ای نمی گذارد. شاید به این علت که در این سن هنوز راهکارهای سازگاری با VPI منجر به تغییرات بارز در ویژگی های آکوستیکی تارهای صوتی نمی شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجیری، فریبا، موذنی، عاطفه، درخشنده، فاطمه، نوری، نرگس السادات، و حسینی، سیدمحسن. (1390). بررسی ویژگی های آکوستیکی صوتی کودکان دارای بی کفایتی دریچه کامی- حلقی 4 تا 8 ساله و مقایسه آن با هم سالان طبیعی. پژوهش در علوم توانبخشی، 7(4)، 540-548. SID. https://sid.ir/paper/143881/fa

    Vancouver: کپی

    مجیری فریبا، موذنی عاطفه، درخشنده فاطمه، نوری نرگس السادات، حسینی سیدمحسن. بررسی ویژگی های آکوستیکی صوتی کودکان دارای بی کفایتی دریچه کامی- حلقی 4 تا 8 ساله و مقایسه آن با هم سالان طبیعی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1390؛7(4):540-548. Available from: https://sid.ir/paper/143881/fa

    IEEE: کپی

    فریبا مجیری، عاطفه موذنی، فاطمه درخشنده، نرگس السادات نوری، و سیدمحسن حسینی، “بررسی ویژگی های آکوستیکی صوتی کودکان دارای بی کفایتی دریچه کامی- حلقی 4 تا 8 ساله و مقایسه آن با هم سالان طبیعی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 7، no. 4، pp. 540–548، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button