مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

28
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل عملکرد برنامه های دینی صداوسیما در ارتقای دینداری مخاطبان

صفحات

 صفحه شروع 278 | صفحه پایان 292

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان و نحوه تأثیر تماشای یا شنیدن برنامه های دینی و مذهبی صداوسیما در ارتقای دینداری مخاطبان, انجام شده است. دین به عنوان یک نهاد اجتماعی, در شکل گیری هنجارها و ارزش های جامعه دین داران, نقشی اساسی ایفا می‎کند و مخاطبان خود را به سوی سعادت و کمال رهنمون می سازد. این نهاد اجتماعی برای رسیدن به اهداف خود, از ابزارهای مختلفی بهره می گیرد که یکی از آنها, رسانه های ارتباط جمعی است و از آن جا که در جمهوری اسلامی ایران, صداوسیما - رسانه ملی – مهم ترین رسانه جمعی است, تعیین نقش این رسانه در رسیدن به این هدف مهم, ضروری است. برای انجام این پژوهش, از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق افراد 15 تا 60 سال با سواد ساکن شهر ساری بوده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد 317 نفر از آنان به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته و به صورت مصاحبه حضوری با افراد نمونه, جمع آوری شده است. برای تحلیل یافته ها نیز از آزمون آماری خی دو استفاده شد.  یافته ها نشان می دهد 1/51 درصد از بینندگان یا شنوندگان برنامه های رادیو  و تلویزیون, استفاده کننده برنامه های دینی و مذهبی صداوسیما بوده اند. 5/11 درصد, بیننده پی گیر و 2/46 درصد بیینده غیرپی گیر مذکور بوده اند. یعنی تقریباً نزدیک به نیمی از مخاطبان برنامه های دینی و مذهبی, در استفاده از این برنامه ها, چندان فعال نیستند و به صورت جدی آنها را دنبال نمی کنند. مهم ترین یافته تحقیق آن است که فقط 46 درصد از مخاطبان برنامه های دینی و مذهبی صدا و سیما, عملکرد این برنامه ها را در ارتقای دینداری مردم موفق و کاملاً موفق ارزیابی کرده اند. فقط 4/49 درصد با کیفیت کنونی این برنامه کاملاً موافق یا موافق بوده اند. سیاست زده بودن برنامه های دینی و مذهبی, مهم ترین انتقادی بود که مخاطبان نسبت به این برنامه ها ابراز داشته اند. برنامه های صدا و سیما فقط 10 درصد به عنوان منبع کسب اطلاعات دینی و مذهبی پاسخگویان بوده است.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button