مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بازخوانی اسطوره شناسانه «جدایی» در خانه برگرفته از تئوری «در آستانه»

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 در این تحقیق تلاش شده است تا نخست مبانی اندیشی خانه با عنایت به نقش آن در فهم فضای معماری معاصر, از حیث دقّت سینماتیک تشریح گردد تا بتوان به استناد آن به باز-اندیشی آستانه ها در معماری پرداخت. خوانش انتقادی متون ماحصل یک دیدگاه دگراندیش از بنیان تاریخ فلسفه است, به موازات ورود به دامنه اکسپرسیونیستیِ دیگر هنرها از جمله سینما در فرمالیسم معماری نیز پدیدار می گردد. در این پژوهش از زاویه دید تفاوت, اثری هنری(فیلم جدایی ساخته اصغر فرهادی) با محوریّت فراموشی نهاد خانه و خانه-واده مورد نقد قرار گرفته شده است. مسالهی محقّق در تدوین این خوانش بینا رشته ای, گریز از این نوع دریافت با پیوستار به فهمی سینماتیک از فضاهای آستانه ای در سینما دارد. که سعی برآن شد تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می توان گشودگی در آستانه خانه را براساس نسخه ای سینمایی در خانه-واده یی در آستانه جدایی در یک پژوهش هنری, مورد کاوش قرار داد؟ با این تاکید که در زیرمتن این واکاوی نشانه شناسانه, ضرورت تعمیق ظرفیّت های طراحی معماری با هدف گریز به مبانی تئوری هویّت ساز با کاوش در مدخل خانه آغاز شد. این تحقیق از نظر فرآیند اجرا واجد شرایط پژوهش های کیفیِ انتقادی است. روش شناسی تحقیق برگرفته از مبانی دیکانستراکشن یا ساختارگشایی است. منطق اجرای پژوهش ابداکسیون است. از نظر زمان یک پژوهش تاریخی, گذشته نگرانه است. از نظر هدف, پژوهش استفهامی با سطح تحلیل انتقادی و با باور آزاد پژوه است. ماحصل یافته ها و نتیجه آنکه در یک باز-آفرینی خلّاق, موجبات هم اندیشی و گفتمان علوم انسانی با هنر و معماری گشت. بنابراین معماری خانه ی مطلوب, زمانی محقّق خواهد شد که بارور ساختن پرداختی آستانه ای و هویّت ساز را در تعمیم فضاسازی خانه های معماری معاصر, فرهنگ پایبندی به کانون خانه و خانواده لحاظ سازد. این رهیافت, به ویژه پس از بحران کرونا در رویکرد به خانه برگشتن در پژوهش های بینارشته ای در ایران و جهان تعمیق بیشتری یافته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button