مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر بیمار استاندارد شده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 78

چکیده

 اهداف: شرایط متغیر وضعیت بالینی بیماران در بخش های مراقبت ویژه, مستلزم آن است که پرستاران تصمیم گیرندگان با کفایتی باشند. بیمار استاندارد شده از روش های آموزشی نوین است که می تواند باعث توسعه تصمیم گیری بالینی شود. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر بیمار استاندارد شده بر مهارت تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه انجام گردید.روش ها: در این مطالعه تجربی با روش پیش آزمون-پس آزمون٬ بیمارستان های شهید کامیاب و امام رضا (ع) شهر مشهد به صورت تصادفی در یکی از گروه های آموزش با بیمار استاندارد و کنترل قرار داده شدند. سپس به روش نمونه گیری تصادفی 58 پرستار آی سی یو انتخاب گردیدند. در هر دو گروه قبل و 45 روز بعد از مداخله پرسشنامه تصمیم گیری بالینی تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی, کای اسکوئر, من ویتنی و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: قبل از مداخله میانگین نمره مرحله اول (p=0.666), مرحله دوم (p=0.587) و مرحله سوم تصمیم گیری بالینی (p=0.747) در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت؛ اما پس از اجرای مداخله در میانگین نمره مرحله اول (p<0.001), مرحله دوم (p<0.001) و مرحله سوم (p<0.001) تصمیم گیری بالینی در هر دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد. در تفاوت میانگین نمرات پس آزمون با پیش آزمون در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد (p<0.001).نتیجه گیری: نتایج نشان داد برنامه آموزشی مبتنی بر بیمار استاندارد شده در توسعه تصمیم گیری بالینی پرستاران موثرتر خواهد بود. لذا کاربرد این روش آموزشی در برنامه های آموزش مداوم ضمن خدمت به منظور بهبود تصمیم گیری بالینی پرستاران پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منظری، زهراسادات، حشمتی نبوی، فاطمه، مظلوم، رضا، و خالقی، ابراهیم. (1394). بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر بیمار استاندارد شده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، 8(2)، 69-78. SID. https://sid.ir/paper/151616/fa

    Vancouver: کپی

    منظری زهراسادات، حشمتی نبوی فاطمه، مظلوم رضا، خالقی ابراهیم. بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر بیمار استاندارد شده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)[Internet]. 1394؛8(2):69-78. Available from: https://sid.ir/paper/151616/fa

    IEEE: کپی

    زهراسادات منظری، فاطمه حشمتی نبوی، رضا مظلوم، و ابراهیم خالقی، “بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر بیمار استاندارد شده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه،” پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، vol. 8، no. 2، pp. 69–78، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151616/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button