مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

959
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش چارچوب تصمیم گیری اوتاوا به دو روش کارگاه تعاملی با و بدون بیمار استانداردشده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 77

چکیده

 پیش زمینه و هدف: به سبب پیچیدگی وضعیت بالینی بیماران در بخش های مراقبت ویژه و نقش تصمیم های پرستاران بر سرنوشت بالینی بیماران, آموزش مهارت های تصمیم گیری به پرستاران این بخش ها امری ضروری است. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تاثیر آموزش چارچوب تصمیم گیری اوتاوا به دو روش کارگاه تعاملی با و بدون بیمار استانداردشده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه انجام گردید.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی با روش پیش آزمون- پس آزمون, 58 پرستار بخش مراقبت ویژه بیمارستان شهید کامیاب مشهد به صورت تصادفی به دو گروه کارگاه با بیمار استاندارد و کارگاه بدون بیمار استاندارد تخصیص یافتند. برای هر دو گروه, یک جلسه کارگاه به مدت 6 ساعت با محتوای آموزشی و سناریوهای بالینی مبتنی بر واقعیت یکسان برگزار شد. در هر دو گروه قبل و 45 روز بعد از مداخله پرسشنامه مشارکت در تصمیم گیری بالینی تکمیل گردید. داده ها با استفاده از SPSS-16 و آزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی, کای اسکوئر و من ویتنی در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: قبل از مداخله میانگین نمره تصمیم گیری بالینی (P=0.12) پرستاران در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت. میانگین و انحراف معیار نمرات تصمیم گیری بالینی از مجموع 180 نمره, در گروه کارگاه با بیمار استاندارد از 97.7±28.4 به 152.5±16.1 و در گروه کارگاه بدون بیمار استاندارد از 85.7±29.2 به 121.3±24.6 تغییر یافت و ازنظر آماری اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0.001). در تفاوت میانگین نمرات پس آزمون با پیش آزمون در گروه کارگاه با بیمار استاندارد (54.7±22.3) نسبت به گروه کارگاه بدون بیمار استاندارد (35.5±28.2) اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد (P-0.002).نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر چارچوب تصمیم گیری اوتاوا در هر دو گروه می تواند منجر به ارتقا مشارکت پرستاران در تصمیم گیری بالینی شود, ولی کارگاه با بیمار استانداردشده در توسعه این مهارت بالینی در پرستاران موثرتر خواهد بود. لذا کاربرد این روش آموزشی در برنامه های آموزش مداوم ضمن خدمت به منظور بهبود تصمیم گیری بالینی پرستاران پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    منظری، زهراسادات، حشمتی نبوی، فاطمه، و مظلوم، سیدرضا. (1395). مقایسه تاثیر آموزش چارچوب تصمیم گیری اوتاوا به دو روش کارگاه تعاملی با و بدون بیمار استانداردشده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 14(1 (پی در پی 78))، 66-77. SID. https://sid.ir/paper/190954/fa

    Vancouver: کپی

    منظری زهراسادات، حشمتی نبوی فاطمه، مظلوم سیدرضا. مقایسه تاثیر آموزش چارچوب تصمیم گیری اوتاوا به دو روش کارگاه تعاملی با و بدون بیمار استانداردشده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1395؛14(1 (پی در پی 78)):66-77. Available from: https://sid.ir/paper/190954/fa

    IEEE: کپی

    زهراسادات منظری، فاطمه حشمتی نبوی، و سیدرضا مظلوم، “مقایسه تاثیر آموزش چارچوب تصمیم گیری اوتاوا به دو روش کارگاه تعاملی با و بدون بیمار استانداردشده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش های مراقبت ویژه،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 14، no. 1 (پی در پی 78)، pp. 66–77، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190954/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button