مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,468
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوش بینی و عزت نفس در نوجوانان دختر: نقش سبک های هویت

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 90

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف تعیین روند تحول سبک های هویت در دختران 12 تا 18 ساله و رابطه آن با خوش بینی و عزت نفس انجام شد.روش: روش این پژوهش پس رویدادی بود و 138 نفر از مجموع 9438 نفر دانش آموز دختر پایه های اول راهنمایی تا چهارم متوسطه شهر بجنورد با روش نمونه برداری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های سبک های هویت برزونسکی (1992), عزت نفس روزنبرگ (1967) و جهت گیری زندگی شی یر و همکاران (1994) را تکمیل کردند. داده ها با روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک راهه و دو راهه تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین خوش بینی و عزت نفس دختران دارای سبک هویت اطلاعاتی در سنین مختلف, بیشتر از سایرین است. میزان خوش بینی دختران در سنین مختلف با یکدیگر تفاوت نداشت اما بر اساس سبک هویتی, در میزان خوش بینی آن ها تفاوت مشاهده شد. تفاوت نمره عزت نفس دختران بر حسب سن, سبک هویتی و اثر تعاملی آن نیز معنادار بود.نتیجه گیری: نمره خوش بینی و عزت نفس دختران دارای سبک هویت اطلاعاتی, با افزایش سن, پس از یک روند نزولی در سنین پایانی راهنمایی, مجددا روند صعودی به خود می گیرد. اما در دختران دارای سبک هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی, نمره خوش بینی و عزت نفس در سنین پایانی دبیرستان دچار افول می شود. بر این اساس اتخاذ تدابیر مشاوره ای ویژه این دختران در سنین پایانی راهنمایی و دبیرستان لازم و ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تنهای رشوانلو، فرهاد، کرامتی، راضیه، و سعادتی شامیر، ابوطالب. (1391). خوش بینی و عزت نفس در نوجوانان دختر: نقش سبک های هویت. روان شناسی کاربردی، 6(2 (پیاپی 22))، 73-90. SID. https://sid.ir/paper/151754/fa

    Vancouver: کپی

    تنهای رشوانلو فرهاد، کرامتی راضیه، سعادتی شامیر ابوطالب. خوش بینی و عزت نفس در نوجوانان دختر: نقش سبک های هویت. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1391؛6(2 (پیاپی 22)):73-90. Available from: https://sid.ir/paper/151754/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد تنهای رشوانلو، راضیه کرامتی، و ابوطالب سعادتی شامیر، “خوش بینی و عزت نفس در نوجوانان دختر: نقش سبک های هویت،” روان شناسی کاربردی، vol. 6، no. 2 (پیاپی 22)، pp. 73–90، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151754/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button