مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,201
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,447
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی، خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان دچار نارسانویسی

صفحات

 صفحه شروع 573 | صفحه پایان 594

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی, خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان دچار نارسانویسی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 114 دختر و پسر 9 تا 15 ساله دوره ابتدایی دچار نارسانویسی بود که در سال 1396 به مرکز اختلال های یادگیری ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند. از میان آن ها به شکل در دسترس, 30 کودک انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه های حساسیت اضطرابی ریس و مکنالی (1985), خودپنداره بک, استر, اپستین و براون (1990), خودکارامدی تحصیلی جینکز و مورگان 1999 (نقل از مظاهری و صادقی, 1394) و برنامه آموزش ذهن آگاهی کابات-زین (1992) بود که طی 8 جلسه 5/1 ساعته, یکبار در هفته در مورد گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه در سه مرحله به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد؛ آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی (46/16 =F, 001/0 =P), خودپنداره (97/51 =F, 001/0 =P) و خودکارامدی تحصیلی (69/69 =F, 001/0 =P) اثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری سه ماهه پایدار مانده است. نتیجه گیری: آموزش ذهن آگاهی روش مداخله ای مؤثری است که با کاهش حساسیت اضطرابی, دانش آموزان نارسانویس را قادر می سازد که احساسات و نشانه های جسمانی و روانی خود را بپذیرند و خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی را ارتقا دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلگی، زهرا، و ویسی، راضیه. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی, خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان دچار نارسانویسی. روان شناسی کاربردی، 12(4 (پیاپی48) )، 573-594. SID. https://sid.ir/paper/151877/fa

    Vancouver: کپی

    سلگی زهرا، ویسی راضیه. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی, خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان دچار نارسانویسی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1397؛12(4 (پیاپی48) ):573-594. Available from: https://sid.ir/paper/151877/fa

    IEEE: کپی

    زهرا سلگی، و راضیه ویسی، “اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی, خودپنداره و خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان دچار نارسانویسی،” روان شناسی کاربردی، vol. 12، no. 4 (پیاپی48) ، pp. 573–594، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button