مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,107
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مفاهیم معنایابی برهوش معنوی همسران جانباز شاغل به تحصیل در مدارس بزرگسالان شهر تهران در سال تحصیلی 90-89

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: خانواده به عنوان اساسی ترین واحد جامعه, بنیانگذار سلامت فیزیکی, فرهنگی, معنوی, روانی و اجتماعی اعضای آن است. به نظر می رسد پس از اتمام جنگ و با برگشت رزمندگان به خانواده, به سبب استرس های ناشی از جنگ و اثر مخرب آن بر روح و روان افراد, تاقیرات نامطلوب جنگ بر خانواده, بخصوص همسران آنان همچنان ادامه می یابد.هدف: این مهم پژوهنده را بر آن داشت که تاثیر آموزش مفاهیم معنادرمانی (logotherapy) را بر هوش معنوی (SQ) «همسران جانباز» به عنوان محوری ترین عضو خانواده بررسی نماید.مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه شامل کلیه همسران جانباز شاغل به تحصیل دوره متوسطه در مدارس بزرگسالان شهر تهران, سال تحصیلی 90-89 بود. حجم نمونه طبق اصول علمی (کوکران) 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شد. به منظور جمع آوری داده ها از «پرسشنامه های هوش معنوی امرام (3)» که ابعاد 12گانه (خودآگاهی, رفتار فضیلت مآبانه, روشن فکری, حل مساله, هوشیاری, کل نگری, مراقبت, پرسشگری وجودی, معنادهی, شهود عمیق, الوهیت, نظارت درونی) را می سنجید, استفاده شد. آموزش مفاهیم معنایابی طی 8 جلسه 90 دقیقه ای روی گروه آزمایش اجرا شد. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کواریانس) استفاده شد.یافته ها: میانگین نمرات معیار خرده مقیاس های هوش معنوی (خودآگاهی, رفتار فضیلت مآبانه, روشن فکری, حل مساله, هوشیاری, کل نگری, مراقبت, پرسشگری وجودی, معنادهی, شهود عمیق, الوهیت, نظارت درونی) در بین افراد گروه آزمایش در مرحله بعد از آزمون نسبت به مرحله قبل از آزمون تغییر پیدا نموده و در همه زیرمقیاس ها افزایش داشته است (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: علم روان شناسی امروزی به سمت حوزه های معنوی گرایش نشان داده و افق وسیعی برای تحقیق و پژوهش گسترانده است که می تواند بیانگر اهمیت و تاثیر شگرف نیروهای معنوی بر جسم و روان انسان باشد و این اهمیت توجه به هوش معنوی را روشن تر می کند نتایج پژوهش حاضر نیز گویای ارتباط معنادار بین آموزش مفاهیم معنایابی و هوش معنوی همسران جانباز بود. لذا زمینه بسیار گسترده ای برای تحقیق و پژوهش در عوامل موثر بر هوش معنوی جانبازان و همسران آن ها در ابعاد مختلف هوش معنوی (خودآگاهی, رفتار فضیلت مآبانه, روشن فکری, حل مساله, هوشیاری, کل نگری و ...) با ابزار مختلف در پیش روی وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هادی تبار، حمیده، نوابی نژاد، شکوه، و احقر، قدسی. (1391). بررسی تاثیر آموزش مفاهیم معنایابی برهوش معنوی همسران جانباز شاغل به تحصیل در مدارس بزرگسالان شهر تهران در سال تحصیلی 90-89. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، 4(15)، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/152369/fa

    Vancouver: کپی

    هادی تبار حمیده، نوابی نژاد شکوه، احقر قدسی. بررسی تاثیر آموزش مفاهیم معنایابی برهوش معنوی همسران جانباز شاغل به تحصیل در مدارس بزرگسالان شهر تهران در سال تحصیلی 90-89. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)[Internet]. 1391؛4(15):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/152369/fa

    IEEE: کپی

    حمیده هادی تبار، شکوه نوابی نژاد، و قدسی احقر، “بررسی تاثیر آموزش مفاهیم معنایابی برهوش معنوی همسران جانباز شاغل به تحصیل در مدارس بزرگسالان شهر تهران در سال تحصیلی 90-89،” طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، vol. 4، no. 15، pp. 1–11، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152369/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button