مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,572
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,041
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین و تحلیل ماهیت و کارکرد میان رشته ای؛ فلسفه تعلیم و تربیت

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 41

چکیده

 از مباحث مطرح در نظام های آموزشی, استفاده از «رویکرد میان رشته ای» است. مطالعات میان رشته ای خواهان تلفیق, ترکیب و تعامل میان دانش و مهارت ها در رشته های مختلف مرتبط است که به منظور افزایش درک و فهم ابعاد مختلف موضوعات مورد مطالعه, رشد توانایی تحلیل صحیح امور, توسعه تفکر انتقادی و قدرت خلاقیت و ..., استفاده از آن متداول شده است. از طرفی؛ فلسفه تعلیم و تربیت به منزله یکی از حوزه های معرفت بشری نیز با این مفاهیم سروکار دارد. موفقیت در اجرای رویکرد میان رشته ای زمانی است که نتایج و یافته های آن معتبر باشد و بتواند شناخت, فهم و راه حل های معتبر و واقعی برای مساله و یا موضوع مورد بررسی ارایه دهد. به عبارتی رویکرد میان رشته ای را زمانی می توان موفق و کارآمد دانست که در فرایند کار بتواند از انباشته ها, تجارب و ظرفیت های معرفتی, مهارتی و روشی رشته های مرتبط در جای مناسب و مقتضی, استفاده بهینه و موثر کند. در این مقاله, با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی, به این سوال که: در صورت امکان استفاده از رویکرد میان رشته ای, فلسفه تعلیم و تربیت با چه رشته های دیگر و در چه زمینه هایی (نظری و یا عملی) می تواند تلفیق شود, پاسخ داده می شود. از آنجایی که فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان هسته اکثر رشته های علوم انسانی مطرح است, با بهره گیری از رویکرد استنتاجی به حوزه های معرفتی مثل زبان شناسی, روان شناسی, جامعه شناسی, هنر و دین پرداخته شده است. طبق نتایج مطالعات و تحلیل های بدست آمده, می توان چنین نتیجه گیری نمود که با توجه به ماهیت پیچیده انسان و به تبع آن, پیچیدگی و گستردگی تعلیم و تربیت, پرداختن به مسایل و علوم انسانی از حوزه یک رشته خاص, خارج است و لذا بهره گیری از رویکرد میان رشته ای ضروری است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سجادی، سیدمهدی، و نورآبادی، سولماز. (1389). تبیین و تحلیل ماهیت و کارکرد میان رشته ای؛ فلسفه تعلیم و تربیت. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 2(2 (پیاپی 6))، 19-41. SID. https://sid.ir/paper/152409/fa

Vancouver: کپی

سجادی سیدمهدی، نورآبادی سولماز. تبیین و تحلیل ماهیت و کارکرد میان رشته ای؛ فلسفه تعلیم و تربیت. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی[Internet]. 1389؛2(2 (پیاپی 6)):19-41. Available from: https://sid.ir/paper/152409/fa

IEEE: کپی

سیدمهدی سجادی، و سولماز نورآبادی، “تبیین و تحلیل ماهیت و کارکرد میان رشته ای؛ فلسفه تعلیم و تربیت،” مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 6)، pp. 19–41، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152409/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button