مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,236
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,190
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 68

چکیده

 مبنای نظری برنامه درسی بین رشته ای را می توان در فلسفه آموزشی پیشرفت گرایی یافت. نهضت پیشرفت گرایی رویکردی به آموزش و یادگیری است که در آن بر خلاقیت, فعالیت, یادگیری طبیعی, کسب تجارب یادگیری در جهان واقعی و تجاربی از این نوع تاکید زیادی می شود. یکی دیگر از مبانی نوین نظری رویکرد بین رشته ای, تئوری «سازنده گرایی» است. این تئوری بر این اعتقاد است که هر شخصی بایستی واقعیت های خود را بسازد. یک اصل ساختن گرایی می گوید تجربه کلید یادگیری معنی دار است- البته نه تجاربی که در قالب کتاب های درسی ارائه شده اند, بلکه تجاربی که هر شخص به گونه ای مستقیم و بلاواسطه کسب می نماید- و به اشتراک گذاشتن تجارب نیز بسیار اثرگذار خواهد بود. در ضمن مباحث مربوط به تدوین مضامین و محتویات در یک برنامه درسی میان رشته ای, به دلیل ضرورت امر, هرگونه تقسیم بندی رشته ای رد می شوند. محتویات مواد درسی بر اساس مشکلات تعریف می شوند مضافا آنکه این مشکلات باید لنگرگاهی در واقعیت بیابند. مشکلات اصلی و واقعی زندگی به سر نخی تبدیل می شوند که بایستی آنها نه تنها در طراحی برنامه درسی بلکه را در فرآیند «آموزش» هم دخالت داد. از طرف دیگر, برنامه درسی متشکل از عناصری است که بدون آنها, ساختاری منسجم نخواهد داشت. در این مقاله, ابتدا به بررسی ادبیات مربوط به برنامه درسی میان رشته ای در آموزش عالی پرداخته شده و به دنبال آن سعی شده است که با برشمردن عناصر اصلی برنامه درسی میان رشته ای, راهکارهای عملی برای طراحی برنامه درسی در این دیدگاه ارائه گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سلیمی، جمال، و ملکی، حسین. (1389). طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 2(4 (پیاپی 8))، 39-68. SID. https://sid.ir/paper/152506/fa

Vancouver: کپی

سلیمی جمال، ملکی حسین. طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی[Internet]. 1389؛2(4 (پیاپی 8)):39-68. Available from: https://sid.ir/paper/152506/fa

IEEE: کپی

جمال سلیمی، و حسین ملکی، “طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی،” مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 39–68، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152506/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button