مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,895
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,251
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال های درونی سازی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: نظم جویی هیجان مولفه مرکزی در سازماندهی رفتار سازگارانه و جلوگیری از بروز هیجان های منفی و رفتارهای ناسازگارانه می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال های درونی سازی کودکان (افسردگی و اضطراب) صورت گرفت.روش: در قالب یک طرح همبستگی, با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان دانش آموزان پایه سوم, چهارم و پنجم ابتدایی مدارس دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 90-89, تعداد 531 دانش آموز شامل 254 نفر پسر و 261 نفر دختر انتخاب شدند و پرسشنامه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان فرم کودکان, مقیاس اضطراب چند بعدی کودکان و مقیاس افسردگی کودکان را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گام به گام انجام شد.یافته ها: ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که راهبردهای ملامت خود, نشخوارگری, فاجعه سازی و ملامت دیگران رابطه مثبت با اضطراب و افسردگی دارند. در حالیکه رابطه راهبردهای پذیرش, تمرکز مجدد مثبت, تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و ارزیابی مجدد مثبت با هر دو مولفه اضطراب و افسردگی منفی بود. همچنین راهبرد دیدگاه گیری فقط با اضطراب به صورت منفی همبسته بود. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گام به گام نشان داد که راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نشخوارگری, فاجعه سازی, ملامت خویش و تمرکز مجدد بر برنامه ریزی مولفه اضطراب را پیش بینی می نمایند. علاوه بر این, راهبردهای فاجعه سازی, ملامت دیگران, تمرکز مجدد مثبت, پذیرش, تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و نشخوارگری مولفه افسردگی را مورد پیش بینی قرار دادند.نتیجه گیری: از یافته های این پژوهش استنباط می شود که یکی از عوامل مهم در بروز اختلال های روان شناختی کودکان راهبردهای شناختی است که آنها برای نظم دهی هیجان های خود بعد از تجربه رویداد تهدیدآمیز به کار می گیرند. بنابراین در برنامه های درمانی باید توجه خاصی به راهبردهای شناختی به ویژه راهبردهای ناسازگارانه از قبیل ملامت خود, نشخوارگری, پذیرش و فاجعه سازی صورت گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مشهدی، علی، میردورقی، فاطمه، و حسنی، جعفر. (1390). نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال های درونی سازی کودکان. روان شناسی بالینی، 3(3 (پیاپی 11))، 29-39. SID. https://sid.ir/paper/152736/fa

Vancouver: کپی

مشهدی علی، میردورقی فاطمه، حسنی جعفر. نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال های درونی سازی کودکان. روان شناسی بالینی[Internet]. 1390؛3(3 (پیاپی 11)):29-39. Available from: https://sid.ir/paper/152736/fa

IEEE: کپی

علی مشهدی، فاطمه میردورقی، و جعفر حسنی، “نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال های درونی سازی کودکان،” روان شناسی بالینی، vol. 3، no. 3 (پیاپی 11)، pp. 29–39، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152736/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button