مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معرفت به مثابه وجود: نظریه معرفت ملاصدرا

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 42

چکیده

ملاصدرا (2-1571ق, 1640 م.) صاحب نظریه معرفت منحصر به فردی است, چرا که برخلاف معرفت شناسی مدرن که از هستی شناسی جدا شده, نظریه ملاصدرا بخشی از نظام هستی شناسی او است و نمی توان آن را به تنهایی مورد بحث قرار داد. به جای معرفت شناسی یا هستی شناسی محض, صدرا به نظریه ای در باب «هستی - معرفت شناسی» پرداخته است که در آن «حقیقت, صدق» و «وجود» دو روی یک سکه اند. به همین دلیل, این مقاله با توضیح دو آموزه هستی شناختی وی آغاز می شود: «اصالت وجود» و «تشکیک وجود», دو آموزه ای که هر دو به «وجود», که سنگ بنای نظام فکری صدرا است, می پردازند. پس از آن, تعریف هستی شناسانه صدرا از معرفت مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین تعریف, دانش حالتی از وجود (غیر مادی) است و با «حضور» دارای این همانی است. سپس گزارش صدرا از متعلَق واقعی معرفت توضیح داده خواهد شد. به گفته وی «وجود ذهنی», که توسط نفس در مواجهه با اشیا خارجی ایجاد می شود, متعلَق حقیقی معرفت است. در گام بعد, رابطه میان متعلَق شناخت و فاعل شناسنده مورد بحث قرار می گیرد, رابطه ای که از نظر صدرا «این همانی» است. نقش معرفت به عنوان عامل تغییر و تکامل جوهر نفس, نکته ای است که در ادامه به آن می پردازیم. این نقش با استفاده از «حرکت جوهری», از دیگر آموزه های هستی شناختی در نظام صدرا, توضیح داده خواهد شد. در نهایت دو نکته انتقادی در باب معرفت شناسی صدرا مورد بررسی قرار خواهند گرفت: مساله تناظر و نظریه صدق. استدلال خواهد شد که نظر صدرا درباره مساله تناظر خالی از ابهام نیست و در نتیجه, نظریه معرفت او نمی تواند معرفت تجربی را به عنوان نمونه ای از معرفت واقعی به حساب آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ رضایی، حسین، و هاشمی، محمدمنصور. (1388). معرفت به مثابه وجود: نظریه معرفت ملاصدرا. جاویدان خرد، 6(4)، 19-42. SID. https://sid.ir/paper/152824/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ رضایی حسین، هاشمی محمدمنصور. معرفت به مثابه وجود: نظریه معرفت ملاصدرا. جاویدان خرد[Internet]. 1388؛6(4):19-42. Available from: https://sid.ir/paper/152824/fa

    IEEE: کپی

    حسین شیخ رضایی، و محمدمنصور هاشمی، “معرفت به مثابه وجود: نظریه معرفت ملاصدرا،” جاویدان خرد، vol. 6، no. 4، pp. 19–42، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152824/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button