Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

581
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نابرابری های اجتماعی در کتاب های درسی دوره ی مشروطه (مطالعه ی موردی: تعلیم الاطفال، کتاب علی، تأدیب الاطفال و تربیت نسوان)

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 137

چکیده

نابرابری های اجتماعی را می توان به سه حوزه ی نابرابری های طبقاتی, جنسیتی و قومیتی تقسیم کرد. بسیاری از نمونه های آن در اسناد و منابع باقی مانده از ادوار مختلف تاریخی قابل مشاهده است. در این بین اهمیت توجه به مطالب مندرج در کتب آموزشی نیز به این دلیل است که آن ها منعکس کننده ی نوع باورهای جامعه برای چگونگی اجتماعی شدن افراد و نقش پذیری اجتماعی آنان است. این پژوهش بررسی موضوع نابرابری های اجتماعی در کتب درسی دوره ی مشروطه (1290-1274 شمسی)را مورد بحث خود قرار داده است. پژوهش حاضر به روش اسنادی و با تأکید بر دو فن تحلیل محتوا و بافت موقعیت کلمات گردآوری شده است. این تحقیق می کوشد تا به پرسش هایی چون نابرابری جنسیتی در کتاب های درسی دوره ی مشروطه, نقش مفهوم جنسیت در نوع اجتماعی شدن افراد به خصوص دختران و بررسی مهم ترین نقش های ترسیمی برای آنان در این کتب درسی, پاسخ دهد. در این منابع آموزشی نوع رابطه ی نقش های زنان در رابطه با نقش های مردان به سه دسته ی 1-نقش های وابسته ی زن به مرد 2-نقش های دارای مساوات میان زن و مرد و 3-استقلال نقش زنان از نقش مردان قابل مشاهده است؛ نتیجه ی بررسی نشان می دهد که در منابع آموزشی این دوره تنها در کتاب تربیت نسوان می توان نمونه ی استقلال نقش و عدم وجود نابرابری های اجتماعی را مشاهده کرد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باغداردلگشا، علی، سرافرازی، عباس، زنجانی زاده، هما، و وکیلی، هادی. (1396). نابرابری های اجتماعی در کتاب های درسی دوره ی مشروطه (مطالعه ی موردی: تعلیم الاطفال, کتاب علی, تأدیب الاطفال و تربیت نسوان). بررسی مسایل اجتماعی ایران (نامه علوم اجتماعی)، 8(1 )، 119-137. SID. https://sid.ir/paper/155222/fa

    Vancouver: کپی

    باغداردلگشا علی، سرافرازی عباس، زنجانی زاده هما، وکیلی هادی. نابرابری های اجتماعی در کتاب های درسی دوره ی مشروطه (مطالعه ی موردی: تعلیم الاطفال, کتاب علی, تأدیب الاطفال و تربیت نسوان). بررسی مسایل اجتماعی ایران (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1396؛8(1 ):119-137. Available from: https://sid.ir/paper/155222/fa

    IEEE: کپی

    علی باغداردلگشا، عباس سرافرازی، هما زنجانی زاده، و هادی وکیلی، “نابرابری های اجتماعی در کتاب های درسی دوره ی مشروطه (مطالعه ی موردی: تعلیم الاطفال, کتاب علی, تأدیب الاطفال و تربیت نسوان)،” بررسی مسایل اجتماعی ایران (نامه علوم اجتماعی)، vol. 8، no. 1 ، pp. 119–137، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155222/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا