مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

22
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش معنوی و معنای زندگی با میانجی گری بهزیستی ذهنی بر خلاقیت دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 519 | صفحه پایان 528

چکیده

 زمینه و هدف: در عصر حاضر, با توجه به تغییر و دگرگونی در ساحت های مختلف, توجه به معنویات, هوش معنوی و توسعه خلاقیت بیش از پیش لازم و ضروری است. از آنجایی که خلاقیت صرفاً ذاتی نیست, مدارس می توانند زمینه را برای رشد و نمو آن فراهم کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و معنای زندگی با میانجی گری بهزیستی ذهنی بر خلاقیت دانش آموزان دوره دوم متوسطه صورت گرفت. روش ها: تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت محتوایی توصیفی-همبستگی بود. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در دوره دوم متوسطه شهرستان نمین به تعداد 1744 نفر (828 نفر دختر و 916 نفر پسر) در سال تحصیلی 1403-1402 بود. با توجه به پراکندگی جامعه آماری, امکان بررسی تمام اعضا میسر نبود, از این رو بر اساس جدول مورگان و با بکاربست روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای, نمونه ای به حجم 317 نفر انتخاب شدند. بدین صورت که در مرحله اول 11 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و سپس از بین مدارس منتخب, کلاس های درس و در نهایت دانش آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوال و بررسی فرضیه های پژوهش, از طریق پرسشنامه های استاندارد بهزیستی ذهنی وارویک (2007), هوش معنوی کینگ (2008), پرسشنامه معنا در زندگی استگر و همکاران (2006) جمع ­آوری شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Lisler11 و SPSS26 استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که هوش معنوی و معنای زندگی به ترتیب با ضریب مسیر (0/21r=) و (0/66r=) با بهزیستی ذهنی دانش آموزان دوره دوم متوسطه رابطه مثبت و معناداری دارند. از طرفی هوش معنوی و معنای زندگی با میانجی بهزیستی ذهنی با خلاقیت دانش آموزان به ترتیب با ضریب مسیر (0/12r=) و (0/38r=) رابطه مثبت و معناداری دارند. از آنجایی که مقدار معناداری (t-value) برای تمام روابط متغیرهای مکنون درون زا و برون زا, بالاتر از 1/96 است, پس روابط معنادار می باشند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که هوش معنوی و معنای زندگی به عنوان دو عنصر کلیدی, نقش حیاتی در رشد و توسعه بهزیستی ذهنی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایفا می کنند. این دو متغیر نه تنها به طور مستقیم با خلاقیت دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری دارند, بلکه با ایجاد یک بستر مناسب برای بهزیستی ذهنی, خلاقیت را نیز تقویت می کنند. بنابراین, با تقویت هوش معنوی و معنای زندگی در برنامه های آموزشی, می توان فضایی را فراهم آورد که در آن خلاقیت دانش آموزان شکوفا شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button