مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

712
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه راهبری دانشگاهها از منظر تبیین مولفه های عملکردی هیات های امنا و روندپژوهی کارکرد و ترکیب اعضای آن

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 202

چکیده

 امروزه هیات امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نقش مهمی در گذار این موسسات به سمت سیستم های پیچیده و انطباقی ایفا می نمایند و ارزیابی قانونمند عملکرد, ابزاری کلیدی برای بهبود اثر بخشی هیات امنا و توسعه راهبری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فراهم می کند. در این مقاله, روند پژوهی تغییرات ترکیب و کارکردهای هیات های امنای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی, با هدف کلی تبیین تحلیلی عملکرد هیات های امنا در طول سنوات گذشته و از ابتدای تاسیس این نهاد در کشور مورد مداقه قرار گرفته و با کارکردهای فعلی نهادهای مشابه در کشورهای آمریکا و اروپا مقایسه شده است. بررسی عملکرد هیات های امنای وابسته به این وزارت, با توجه به تقسیم بندی مرکز هیات های امنا و هیات ممیزه مرکزی وزارت علوم و بر اساس احکام صادر شده, تحت عنوان سه دوره «4» ساله (سالهای بین 1370 تا 1382) و یک دوره «2» ساله (سالهای بین 1384 تا 1386) به صورت متمایز انجام شده است. بررسی کارکردها در این پژوهش با استفاده از مطالعه کتابخانه ای اسناد و مستندات و روش تحلیل محتوا, و برای مقایسه این کارکردها با موارد مشابه در دانشگاههای معتبر آمریکا و اروپا, از روش مطالعه کتابخانه ای و مطالعه تطبیقی استفاده شده است ,برای انجام نمونه گیری از مصوبات هیات های امنا از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده و در نهایت, مصوبات صورتجلسه نشست هیات امنای نمونه گیری شده, به عنوان واحد اساسی تحلیل, مورد پژوهش قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان می دهد عملکرد بهتر این نهاد نسبت به سایر دوره ها, ورود به حیطه های استراتژیک, تفاوت بین کمیت, کیفیت و محتوای مصوبات هیات امنای موسسات مختلف, افزایش تقاضای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی برای تشکیل هیات امنای مستقل, در برهه هایی اتفاق می افتد که طی آن افزایش کارکرد های این نهاد یا تفویض اختیارات از سوی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری صورت گرفته است. این در حالی است که نسبت به نهادهای مشابه در کشورهای پیشرفته, هیات های امنای دانشگاه های کشور هنوز از اختیارات کمتری برخوردار هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کسکه، شهاب، و محب زادگان، یوسف. (1389). توسعه راهبری دانشگاهها از منظر تبیین مولفه های عملکردی هیات های امنا و روندپژوهی کارکرد و ترکیب اعضای آن. برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 2(5)، 165-202. SID. https://sid.ir/paper/157860/fa

    Vancouver: کپی

    کسکه شهاب، محب زادگان یوسف. توسعه راهبری دانشگاهها از منظر تبیین مولفه های عملکردی هیات های امنا و روندپژوهی کارکرد و ترکیب اعضای آن. برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی[Internet]. 1389؛2(5):165-202. Available from: https://sid.ir/paper/157860/fa

    IEEE: کپی

    شهاب کسکه، و یوسف محب زادگان، “توسعه راهبری دانشگاهها از منظر تبیین مولفه های عملکردی هیات های امنا و روندپژوهی کارکرد و ترکیب اعضای آن،” برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، vol. 2، no. 5، pp. 165–202، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157860/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button